Industry Wire

Geplaatst door TBWANEBOKO

Nieuwe campagne voor Donorregister benadrukt dat geen keuze invullen onduidelijk is voor nabestaanden

Amsterdam, 24 maart 2021 – De campagne rond de nieuwe Donorwet is aanbeland in de laatste fase.
Bijna 10 miljoen Nederlanders hebben inmiddels actief een keuze ingevuld maar een deel moet dat dus nog doen. Iedereen die geen keuze invult, komt in het Donorregister met ‘geen bezwaar tegen orgaandonatie’. Om het belang van het invullen van een keuze extra te benadrukken hebben D&B, Open Now en TBWANEBOKO (DOT) voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een vervolgcampagne ontwikkeld die laat zien wat geen keuze maken voor nabestaanden betekent.

Er is nog steeds een groep Nederlanders die geen keuze heeft ingevuld in het Donorregister. Het blijft een onderwerp dat je makkelijk voor je uitschuift. Om ervoor te zorgen dat ook de laatste Nederlanders de urgentie voelen om hun keuze actief in te vullen, kiest de nieuwe campagne het perspectief van nabestaanden. Want geen keuze invullen in het Donorregister, kan bij hen voor onduidelijkheid zorgen. En uit onderzoek is gebleken dat nabestaanden de belangrijkste motivatie vormen om wel een keuze in te vullen.

Geen keuze invullen is onduidelijk. Hoe zit dat?
Een registratie met ‘geen bezwaar tegen orgaandonatie’ betekent dat je organen en weefsels na je overlijden naar een patiënt kunnen gaan. Niets invullen betekent dus automatisch ‘ja’. De arts bespreekt dit bij je overlijden met je familie. Maar voor nabestaanden is het dan niet duidelijk of je bewust geen keuze hebt gemaakt, omdat je donor wilde worden, of dat je vergeten bent een keuze te maken.

De campagne speelt zich af in de familiekamer van het ziekenhuis. Een broer en zus hebben net te horen gekregen dat hun moeder in het Donorregister staat met ‘geen bezwaar tegen orgaandonatie’. In een geëmotioneerd gesprek vragen ze zich hardop af of hun moeder bewust geen keuze heeft ingevuld, omdat ze donor wilde worden, of dat ze vergeten was haar keuze in te vullen. De vertwijfeling wordt afgesloten met een duidelijk en bekend handelingsperspectief vanuit de Rijksoverheid: ‘Geef duidelijkheid aan je nabestaanden. Vul je keuze in op donorregister.nl’.

Bekijk de campagne hier: https://youtu.be/KmIf4cjgCnQ

Credits
Opdrachtgever: ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport & DPC
Bureau: D&B, Open Now & TBWANEBOKO (DOT)
Productie: Holy Fools (Mattias Schut)
Media: Initiative

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht