Nieuwe koers voor Decokay Brona Apeldoorn als gevolg van markteconomische ontwikkelingen en veranderend consumentengedrag

Brona Apeldoorn – onderdeel van Decokay, een Nederlandse formule van 40 franchisewinkels in woninginrichting en interieuradvies – speelt in op veranderend consumentengedrag en uitdagende marktomstandigheden met een duidelijke koerswijziging: meer focus op maatwerk en persoonlijk advies.
Directeur Marleen Brouwer, tevens Decokay-breed verantwoordelijk voor marketing en sales, ziet vernieuwing als een noodzaak in de huidige retailomgeving. “We bedienen nog steeds de klant die binnenloopt voor een rol behang of een pot verf, maar de consument van nu vraagt meer. Steeds vaker is er behoefte aan volledige ontzorging bij interieur en styling. Daarom positioneren we Brona nadrukkelijk als ‘one-stop-shop’ waar klanten niet alleen terechtkunnen voor verf, behang, raambekleding, gordijnen en vloeren, maar ook voor advies en begeleiding.”
De nieuwe koers is mede ingegeven door bredere markteconomische ontwikkelingen. In de hele retailsector en zeker ook in de woonbranche, vallen regelmatig bedrijven om door de druk van grote webshops en bouwmarkten. Brouwer: “Natuurlijk voelen ook wij die concurrentie. Dat heeft consequenties voor het winkelassortiment en vraagt soms om ingrijpende keuzes. Zo hebben we recent afscheid genomen van een aantal minder exclusieve verfmerken om ruimte te maken voor kwaliteit, maatwerk en persoonlijk advies op afspraak. Juist daarin kunnen fysieke winkels zich onderscheiden.”
Nieuw concept: persoonlijk advies op afspraak
Ontzorging van de klant begint bij 100% persoonlijke aandacht en tijd. Dit betekent een nieuwe manier van werken: interieur- en stylingadvies op afspraak. De interieurstyliste gaat in de winkel of thuis bij de klant met alle tijd en aandacht in gesprek en vertaalt de woonwensen naar een concreet en passend plan op maat. “Je kunt als winkelier de mooiste producten voor muren, ramen en vloeren aanbieden, je maakt pas het verschil met één-op-één aandacht, persoonlijk advies en deskundige begeleiding”, aldus Marleen Brouwer.
Het vaste team bestaat uit zeven medewerkers waarvan sommigen al meer dan 25 jaar bij Brona werken. Van monteurs tot interieurstylistes – alles draait om puur vakmanschap. Bovendien hebben de meeste medewerkers hun roots in Apeldoorn en dat versterkt de betrokkenheid bij de lokale en regionale klantenkring. “Ons team van specialisten zet de complete woonbeleving centraal, waarmee we onze marktpositie verder verstevigen. Dit geeft ook voor de langere termijn vertrouwen, extra waardevol met ons 120-jarig jubileum in het vooruitzicht.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.