Industry Wire

Geplaatst door Amsterdam The Style Outlets

Het nieuwe winkelen: de ervaring is belangrijker dan ooit

4 september 2023
Het nieuwe winkelen: de ervaring is belangrijker dan ooit

De wereld verandert in rap tempo. Waar men vroeger voor een specifiek item naar een winkel ging en genoeg nam met de ‘gewone’ winkelervaring, waarderen consumenten tegenwoordig het gemak van het online shoppen waardoor ze niet meer naar een fysieke winkel hoeven. De huidige generatie shoppers heeft duidelijk andere wensen en verwachtingen dan de generatie die hen voorging[1]. Hoe krijg je deze nieuwe consument toch naar een fysieke winkel? Een antwoord kan gevonden worden in het bieden van een unieke ervaring tijdens het winkelen, ook wel experiential retail genoemd. Maar wat houdt dit in?

De nieuwe manier van winkelen
Met experiential retail, ook wel bekend als retailtainment, ervaren consumenten in de winkel naast producten en een prettige service bovenal een unieke beleving. Zo’n beleving kan variëren van het aanbieden van workshops en evenementen tot het creëren van een thematische winkelomgeving en het aanbieden van technologie-gebaseerde interacties. Er ontstaat een unieke en emotionele connectie tussen winkel, merk en klant, die de klant bovendien graag online deelt met anderen.

Effectief
Deze nieuwe en uitdagende manier van winkelen kan enkel in een fysieke winkel, waar de e-commerce concurrentie niet tegenop kan. Experiential retail blijkt zelfs zo effectief dat onderzoek uitwijst dat het aanbieden van een unieke winkelervaring de verkoop tot wel 10% verhoogt[2]. Klanten zijn duidelijk meer geneigd aankopen te doen als ze genieten van hun winkelervaring. En wanneer klanten enthousiast zijn, delen ze hun unieke winkelervaringen op Instagram en andere sociale media. Zo krijgt de winkel in no-time een ongekende zichtbaarheid en bekendheid[3].

Een outletcenter bij uitstek geschikt
Experiential retail komt niet alleen tot zijn recht in winkels, maar bijvoorbeeld ook in outletcentra. Door het omarmen van experiential retail heeft Amsterdam The Style Outlets zich weten te onderscheiden van de concurrentie omdat ze zich steeds meer richten op het creëren van een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en samen tijd kunnen doorbrengen. Het organiseren van speciale evenementen en activaties is daarom een belangrijk onderdeel van de groeistrategie van Amsterdam The Style Outlets.

Zien, doen, proeven en ervaren
Bij experiential retail gaat het allemaal om het aanbieden van een beleving. Zo heeft Amsterdam The Style Outlets in het afgelopen jaar bijvoorbeeld Meet & Greets met beroemdheden, een Pride workout en een wereldrecordpoging ‘Naar hetzelfde kerstliedje luisteren’ georganiseerd. Bovendien staat het outletcentrum deze zomer in het teken van ‘senses’, dus er is van alles te zien, doen, proeven en ervaren. Bezoekers waarderen deze ervaringen enorm, want ze komen niet alleen om te winkelen, ze willen het gevoel hebben dat ze een echt dagje uit zijn.

Experiential retail wordt door consumenten met veel enthousiasme ontvangen. Daarom is het nu het ideale moment voor retailers om volledig in te zetten op experiential retail in het licht van de veranderende consumentenverwachtingen, de concurrentie met e-commerce én nieuwe technologische toepassingen die winkels kunnen inzetten om een ​​inspirerende en memorabele winkelervaring neer te zetten voor de klant.

Geschreven door Marcel Herben, Center Manager Amsterdam The Style Outlets

[1] Lightspeed, 2023. The rise of experiential retail.
[2] The storefront, 2023. 7 case studies prove experiential retail future.
[3] McKinsey, 2023. Personalizing the customer experience driving differentiation in retail.

+++
EINDE BERICHT

Over Amsterdam The Style Outlets
Amsterdam The Style Outlets is het eerste en enige outletcentrum in de Randstad en bevindt zich op slechts 10 minuten met de trein vanaf het centrum van Amsterdam. De outlet is gelegen in een van de snelst groeiende gebieden van Nederland; de Randstad en op het moderne SugarCity terrein.

Amsterdam The Style Outlets heeft meer dan 70 merken met een exclusieve mix van internationale en Nederlandse topmerken. Het biedt bezoekers een mooie, nieuwe winkelbeleving met altijd 30 tot 70% korting op de retailprijs. Daarnaast heeft het centrum een aantrekkelijk aanbod van extra diensten in een gastvrije omgeving. Dit maakt Amsterdam The Style Outlets de ideale bestemming om snel je musthaves te shoppen of een relaxed dagje uit met de hele familie.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht