Geplaatst door NLConnect

NLconnect lanceert boek over 20 jaar Fiber to the Home

Den Haag, 20 januari 2022 – NLconnect, de branchevereniging van de glasvezel- en breedbandindustrie, lanceert vandaag ‘Van pionieren naar massale uitrol’, het jubileumboek over de opmars van Fiber to the Home in Nederland.

Het 300 pagina’s tellende boek neemt de lezers in 16 rijk-geïllustreerde hoofdstukken en 8 interviews met glasvezelpioniers en -professionals mee langs de opkomst van glasvezelinternet in ons land. Het boek werd geschreven door NLconnect-directeur Mathieu Andriessen.

Het boek is te bestellen in de webshop van NLconnect, www.nlconnect.org/webshop

Netwerk van de toekomst
Pionierende ondernemers sloten in 2001 in Eindhoven en Amsterdam de eerste Nederlandse woningen aan op glasvezel. In felle concurrentie én in nauwe samenwerking ontwikkelden ze daarna stap voor stap een compleet nieuwe markt. Twintig jaar later is meer dan de helft van Nederland verglaasd en investeert de markt volop in nieuwe glasvezelnetten. Andriessen: ‘Ons land kan niet meer zonder deze hoogwaardige snelle digitale infrastructuur. Dankzij de glasvezelindustrie konden velen thuiswerken en draaide de economie tijdens de lockdowns door. Glasvezel is het netwerk van de toekomst.‘

Een terugblik op 20 jaar FttH laat zien hoe visionaire ondernemers, welwillende bestuurders, dappere investeerders, slimme telecombedrijven, innovatieve fabrikanten en producenten, handige technici, inventieve aannemers, snelle marketeers, internettende consumenten en bevlogen bewoners samen ruim 4 miljoen glasvezelaansluitingen in de meterkast wisten te realiseren.

Vooruitblik en trends
Andriessen: ‘Met ruim 730.000 nieuwe aansluitingen per jaar vindt nu een enorme versnelling in de glasvezelaanleg plaats. In het boek kijken we daarom terug én vooruit. Want naar verwachting kan ruim voor 2030 heel Nederland internetten via glasvezel.’

In het boek staat NLconnect ook stil bij de laatste trends en ontwikkelingen op de FttH-markt, zoals de inzet van kunstmatige intelligentie en PON-netwerken, consolidatie en verduurzaming in de sector en de noodzaak van open netwerken.

Sponsors
Op 20 januari werd het boek wereldkundig gemaakt tijdens een online boekpresentatie.

De publicatie is mede tot stad gekomen dankzij bijdragen van de volgende sponsors: DELTA Fiber, Fiber Operator, Genexis, Open Dutch Fiber, Van Gelder Telecom, VolkerWessels Telecom, Attema, CAI Harderwijk, Circet Nederland, Eurotronic, GeoStruct, GlasDraad, Hirschmann Multimedia, Klict opleidingen, Maunt, NDIX, PLINQ, TKF en TriNed.

Over NLconnect

NLconnect verbindt de keten van bedrijven die breedbandnetwerken aanleggen, onderhouden en exploiteren alsmede bedrijven die aan de breedbandketen toeleveren of die diensten leveren over deze digitale infrastructuur. De vereniging bevordert innovatie, onderlinge samenwerking en kennisuitwisseling in deze sector en behartigt de gedeelde belangen bij stakeholders. NLconnect wil dat elke Nederlander en elke Nederlands organisatie of onderneming de beschikking krijgt over toekomstvast Gigabit breedband, met een centrale rol voor glasvezel als drager. NLconnect streeft daarbij naar een gezonde marktwerking in alle segmenten van de breedband-keten.

www.nlconnect.org/webshop