Industry Wire

Novagraaf en Authenticateit werken samen om verkoop namaakproducten te bestrijden

Amsterdam/Melbourne, 12 mei 2014– Novagraaf, één van ’s werelds grootste adviesbureaus op het gebied van Intellectueel Eigendom, heeft vandaag een overeenkomst gesloten met Authenticateit, een Australisch bedrijf dat een revolutionair systeem heeft ontwikkeld waarmee consumenten en merkhouders kunnen samenwerken om namaakproducten op te sporen en de verkoop te stoppen.

Namaakproducten in de legale distributieketen
Namaakproducten vormen een steeds grotere uitdaging voor merkhouders en een bedreiging voor de economie, zowel online als in de winkels zelf. Er wordt geschat dat momenteel 5 tot 7% van de wereldhandel uit namaakgoederen bestaat. De Internationale Kamer van Koophandel (ICC) verwacht dat de waarde van namaakproducten in 2015 wereldwijd meer dan € 1,25 biljoen bedraagt. De ICC heeft bovendien berekend dat er wereldwijd circa 250 miljoen banen verloren zijn gegaan als direct gevolg van de groei van namaakproducten. Nu er ook steeds meer namaakproducten in de legale distributieketen terechtkomen, wordt de roep om de verkoop van namaakproducten tegen te gaan steeds luider. Want deze ontwikkeling is niet alleen negatief voor het bedrijfsleven, maar ook voor de consument. Je betaalt immers voor het merkproduct, en niet voor een (kwalitatief mindere) namaakversie.

Samenwerking merkhouders en consumenten
De praktijk laat zien dat merkhouders en consumenten, met name in de retailsector, meer moeten samenwerken om namaakproducten te identificeren en om de illegale verkoop daadwerkelijk te kunnen stoppen. Tot vandaag was dat niet mogelijk. Met de samenwerking tussen Novagraaf en het Australische Authenticateit is die oplossing nu wel voorhanden. Er is een vernieuwend track-and-trace-systeem ontwikkeld waarmee zowel merkhouders als consumenten de echtheid van goederen eenvoudig kunnen controleren.

Verificatie via streepjescodes
Het track-and-trace-systeem wordt aangevuld met een (iOS en Android)  app voor smartphones die voor consumenten gratis te downloaden is. Consumenten kunnen via deze app de herkomst van een product en de echtheid achterhalen door simpelweg de streepjescode te scannen. Voor de leesbaarheid worden namelijk alle producten geserialiseerd met een zogenaamde GS1 DataBar of een Datamatrix, een wereldwijd geaccepteerde standaard voor streepjescodes. Elk product heeft hiermee een unieke product-ID (UPI) dat is bevestigd aan of is gedrukt op het product of de verpakking. Door de code te scannen kan de consument eenvoudig de echtheid controleren voordat hij of zij het product daadwerkelijk koopt.

Beter inzicht voor merkhouders
Elke UPI kan aan slechts één product worden toegewezen en voor elk product kan slechts één locatie worden aangegeven. Hierdoor kunnen heel eenvoudig vervalste goederen met een gekopieerde of hergebruikte UPI worden geïdentificeerd. Als een product niet aan de bijbehorende omschrijving voldoet of zich niet op de bedoelde locatie bevindt, ontvangt de consument direct een melding dat de echtheid van het product niet kan worden bevestigd. De merkhouder ontvangt bij een negatief een waarschuwing zodat de exacte locatie van de onregelmatigheid (via Google Maps) kan worden bepaald en er direct actie kan worden ondernomen om ongeautoriseerde import of de verkoop van namaakgoederen te stoppen of onmogelijk te maken.

Namaak eenvoudiger op te sporen
We hebben gekozen voor een partnerschap met Authenticateit zodat onze klanten de beschikking krijgen over een systeem waarmee wij de verkoop van vervalste en onveilige producten in de retailsector kunnen stoppen,” zegt de CEO van Novagraaf, Lutgarde Liezenberg, over de samenwerking. “Dit systeem zal een essentieel onderdeel worden in het aankoopproces voor consumenten en geeft merkhouders de mogelijkheid om eenvoudiger namaakproducten op te sporen.”

Gennady Volchek, de oprichter van Authenticateit, voegt hieraan toe: “Novagraaf en Authenticateit hebben al sinds de oprichting van ons bedrijf in 2011 nauw contact en we kijken ernaar uit om vanaf nu echt samen te werken. Door ons partnerschap bieden wij bedrijven en consumenten wereldwijd de beste oplossing voor serialisatie, consumentenveiligheid, traceerbaarheid van producten en het beschermen van merken. De streepjescode die op alle producten aanwezig is, zal voor merkhouders bovendien een ongekend krachtige marketingtool worden.”

-einde-

 

Over Novagraaf
Novagraaf is één van de grootste internationale adviesbureaus op het gebied van Intellectueel Eigendom (IE), gespecialiseerd in de bescherming en het wereldwijde beheer van IE-rechten zoals merken, octrooien (patenten), domeinnamen, modellen- en auteursrecht. Novagraaf heeft vestigingen in heel Europa, waaronder Brussel, Genève, Londen en Parijs. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam. Meer dan 350 specialisten verzorgen dagelijks de meest uiteenlopende (strategische) IE-vraagstukken. Bezoek onze website voor meer informatie: www.novagraaf.com.

Over Authenticateit
Authenticateit Pty Ltd is een Australisch bedrijf met het hoofdkantoor in Melbourne, Australië. Authenticateit is opgericht in 2011 en ging in 2013 succesvolle samenwerkingen aan met diverse Australische merken. Authenticateit is het eerste systeem in zijn soort en voldoet volledig aan alle industriestandaarden, zoals bijvoorbeeld EPCIS. Authenticateit biedt merkhouders een effectieve manier om namaakgoederen te identificeren, te volgen en te weren en om ongeautoriseerde distributie tegen te gaan. Consumenten kunnen met de gratis smartphone-app eenvoudig de streepjescode van een product scannen om zo nuttige productgegevens te bekijken en de echtheid te controleren. Zie ook http://authenticateit.com/.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht