Geplaatst door O2mc

O2mc peilt social emoties voor NOS-uitzending troonswisseling

NOS monitort emoties op social media rond inhuldiging met O2mc Community

De NOS houdt tijdens het live verslag van de troonswisseling op dinsdag 30 april ook het sentiment op social media in de gaten. De omroep maakt hierbij gebruik van O2mc Community. Deze technologie levert geautomatiseerde en nauwkeurige realtime sentimentanalyse op social media als Twitter.

De NOS zal tijdens het verslag van de inhuldiging van Koning Willem-Alexander ook met een scherp oog de berichtgeving op Twitter in de gaten houden. De omroep zet daarvoor O2mc Community in. Dit geavanceerde platform analyseert met hoge nauwkeurigheid of een tweet of post positief, negatief of neutraal is. De resultaten worden overzichtelijk in een dashboard weergegeven zodat in één oogopslag duidelijk is hoe de algemene stemming op social media over een bepaald onderwerp is.

Waarheidsgetrouwe afspiegeling
Het is de eerste keer dat de NOS gebruikmaakt van O2mc Community. Stefan de Kraker, CEO van O2mc, is vereerd een bijdrage te mogen leveren aan het verslag. “Het feit dat een organisatie als de NOS besluit om O2mc Community in te zetten, is een mooie beloning voor de jaren van onderzoek en ontwikkeling die ten grondslag liggen aan de technologie. De NOS gaat niet over één nacht ijs; fact checking en een objectieve, waarheidsgetrouwe afspiegeling van de situatie zijn vanzelfsprekend erg belangrijk. En dat deze organisatie bij zo’n belangrijk evenement op O2mc Community wil vertrouwen, zegt heel veel over onze kwaliteit en nauwkeurigheid.”

Realtime ontmoet live
Aan de analyse die O2mc Community op de berichten op social media uitvoert, komt geen enkele menselijke beoordeling te pas. Daardoor is O2mc Community in staat om met een maximale vertraging van 10 milliseconden het sentiment in een bericht te ‘scoren’. De Kraker: “Tijdens een live verslag wil je beschikken over de meest actuele informatie. De realtime analyse die O2mc Community uitvoert, is hierdoor bij uitstek geschikt. En bij een evenement als de troonswisseling krijg je natuurlijk met een immense hoeveelheid berichten te maken, die je nooit handmatig kunt verwerken. O2mc Community kan dat wel, realtime en overzichtelijk weergegeven. Bovendien is de overall accuraatheid van O2mc Community minstens even goed als die van menselijke interpretatie. We hopen dat de NOS de inzichten van O2mc Community op een mooie manier kan inzetten en de kijkers een goed beeld kan geven van hoe Nederland de inhuldiging op social media beleeft.”