Industry Wire

Geplaatst door Obelink

Obelink lanceert eerste kampeer marktplaats van Europa

Winterswijk (08-02-2022) – Obelink, de grootste kampeer- en outdoorwinkel van Europa, lanceerde begin 2022 als eerste kampeer- en outdoor specialist een marktplaats. Dat wil zeggen dat Obelink haar Nederlandse, Duitse en Belgische platform openstelt voor derde partijen. Daarmee speelt Obelink in op de online trend van het concentreren van aanbod waarmee beter aan de verwachting van klanten en aanbieders voldaan kan worden.   

Vanaf de start in 1959 is Obelink stap voor stap uitgegroeid tot Europa’s grootste retailer in de kampeerwereld. In landen als Nederland, België en Duitsland zijn zij sterk vertegenwoordigd. Naast deze landen levert Obelink ook aan 21 andere landen in Europa. Met name op online gebied zijn de afgelopen jaren grote stappen gezet. Het lanceren van de marktplaats is de volgende stap in de digitale transformatie.

Brengt leveranciers en klanten samen

Met deze nieuwe digitale stap speelt de organisatie in op de groeiende vraag van klanten naar een dynamisch, nog uitgebreider assortiment en wordt alle vraag en aanbod, als het gaat om goederen binnen de niche van kamperen & outdoor, op één plek bij elkaar gebracht. Met behulp van de verkooppartners, die hun producten via Obelink aanbieden, krijgen klanten een nog breder assortiment aangeboden voor populaire categorieën zoals tenten of kampeeraccessoires, maar ook voor nieuwe productcategorieën en diensten. De marktplaats wordt door leveranciers bediend, zij bepalen zelf de prijzen en het assortiment, en door samen te werken probeert Obelink de markt voor kamperen en outdoor nog groter te maken. Integreren met het platform kan op verschillende manieren en daarmee wordt het voor ieder type organisatie, van groot tot klein, mogelijk om zich aan te sluiten bij het kampeer en outdoor eco-systeem.

Marktplaats niet alleen voor techreuzen

Met de implementatie van een gespecialiseerde marktplaats laat Obelink zien dat het concept van marktplaatsen niet uitsluitend toegankelijk is voor de techreuzen en dat er nog ruimte is voor nieuwe initiatieven binnen bepaalde niches. Onderzoek laat zien dat zowel de verkopen via de marktplaats toenemen als de groei in verkeer wordt versterkt door het assortiment en het aantal aanbieders uit te breiden. Retailers die gebruik maken van een marktplaats zien tot wel 34% stijging in organisch websiteverkeer.

Wil Salden, lead link marketplace, laat weten dat de marktplaats een strategische keuze is: “Met de implementatie zijn we flexibeler, waardoor we beter in staat zijn in te spelen op de veranderende klantvraag. Klanten willen een one stop ervaring binnen hun interessegebied. Niet alleen producten maar bijvoorbeeld ook advies van echte productspecialisten bij vragen.” Voorlopig kunnen de partners enkel producten aanbieden via de website; op termijn worden ook diensten mogelijk – denk aan een montage of reparatie aan caravan of camper, organiseren van een kampeerreis of een workshop rond een bepaalde interesse. Wil Salden: “Bedrijven die een goed product, dienst of business idee hebben  zijn altijd welkom. Zo kunnen we samen bekijken hoe we het ‘beste kampeeraanbod’ verder kunnen ontwikkelen.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht