Industry Wire

Geplaatst door OBI4wan

OBI4wan lanceert de OBI RepScore voor reputatiemanagement

OBI4wan lanceert de OBI RepScore en maakt het vanaf nu makkelijker om de merkreputatie meetbaar te maken. Het wetenschappelijk onderbouwde model, dat vanaf nu beschikbaar is, helpt organisaties diverse databronnen te combineren om grip te krijgen op hun online reputatie en actiegerichte inzichten uit deze data te halen.

Een vernieuwde aanpak voor reputatiemanagement
Voormalig masterstudenten van de Universiteit Utrecht en huidige OBI4wan data analisten Danielle Janssen en Judith van Tuijl doken voor hun masteronderzoek de data in en ontwikkelden een wetenschappelijk model dat heeft geleid tot de OBI RepScore. Deze nieuwe score brengt een aantal voordelen met zich mee:
Naast reputatiepijlers van RepTrak, kunnen ook bedrijfsspecifieke thema’s worden beoordeeld met de score

Naast de score worden ook belangrijke sentimentgedreven onderwerpen die de score vormen uitgelicht
De analyse bevat actiegerichte inzichten, waar organisaties actief mee aan de slag kunnen om hun reputatie te verbeteren

In de pilotfase is de OBI RepScore van toegevoegde waarde gebleken voor GVB:
“De OBI RepScore geeft ons een indicatie hoe we op verschillende thema’s per kwartaal scoren. In combinatie met de volumes, de pro- en reactieve berichten kunnen we goed analyseren waarom onze reputatie is gestegen of gedaald.” – Manon Huisman, Woordvoerder GVB

Twee scores die elkaar naadloos aanvullen
OBI4wan heeft altijd gewerkt met Reptrak® van Van Riel, dat reputatie bepaalt op basis van enquêtes. Echter heeft OBI4wan ook beschikking over grote hoeveelheden openbare data. Daar waar RepTrak informatie uitvraagt, haalt OBI4wan haar data op in de media. De OBI Rep Score wordt daarom ook gezien als een toevoeging op de methode van RepTrak.

“Zo kan de strategische communicatie van een bedrijf nog gerichter worden ingezet. We ondersteunen organisaties in het proces van data naar (actiegerichte) inzichten en datagedreven strategie.” – Danielle Janssen

“Door het combineren van juist deze factoren neemt de score van elke bron de autoriteit, geloofwaardigheid, effectiviteit en opinie mee. Zo wordt het door de OBI RepScore mogelijk om binnen het snel bewegende medialandschap continu reputatie te blijven meten en reputatiemanagement naar een hoger niveau te tillen.” – Judith van Tuijl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht