Geplaatst door Okta

Okta Digital Trust Index 2021: Digitaal vertrouwen in bedrijven is fragiel bij Nederlandse consumenten

AMSTERDAM – 10 februari 2021 – Bedrijven hebben moeite om het vertrouwen te behouden in een digitale wereld. Twee op de drie Nederlanders (66%) geven aan geen gebruik te maken van diensten of producten af te nemen van een organisatie waar ze niet zeker van zijn dat ze die kunnen vertrouwen.

Vandaag publiceert Okta, Inc. (NASDAQ:OKTA), de toonaangevende onafhankelijke leverancier van identity management oplossingen, de Okta Digital Trust Index. Hiervoor werden 13.163 kantoormedewerkers ondervraagd, waaronder 1.010 in Nederland en dit onderzoek toont aan dat één kleine fout kan leiden tot onherstelbare reputatieschade en het verlies van klanten. Meer dan een kwart (26%) van de Nederlanders zegt al eens het vertrouwen in een bedrijf te hebben verloren als gevolg van een datalek of misbruik van gegevens waarover ze hebben gehoord. In het verlengde hiervan:
• Bijna vier op de tien Nederlandse respondenten (39%) hebben hun gebruikersinstellingen gewijzigd na een datalek of vergelijkbaar incident.
• Meer dan een derde (36%) heeft zijn of haar account bij het bedrijf na een dergelijk incident verwijderd.
“Het feit dat jongere leeftijdsgroepen die een lagere tolerantie hebben voor slechte beveiliging en privacy-ethiek komt voor velen misschien onverwacht, maar in werkelijkheid zijn deze generaties online opgegroeid en hebben daardoor een goed begrip van de waarde en impact van dataverlies”, zegt Walter Geers, Regional Director Northern Europe bij Okta. “Jongeren worden straks de beslissers van de toekomst, dus het is belangrijk dat bedrijven nu al voorbereidingen treffen om ervoor te zorgen dat cybersecurity centraal staat in de bedrijfsvoering.”

Vertrouwen opbouwen
Bijna een derde (30%) van de Nederlanders geeft toe dat betrouwbaarheid van de dienstverlening het voornaamste criterium is waardoor ze een digitaal merk zullen vertrouwen. Veiligheid is ook van groot belang: ruim een vijfde (22%) zegt dat veilige inlogmogelijkheden, zoals multifactorauthenticatie (MFA), zouden helpen om het vertrouwen te winnen.

Maar doen organisaties wel genoeg?
Met een leger aan nieuwe bedreigingen staan bedrijven voor de uitdaging om hun thuiswerkers te beschermen midden in de pandemie. Wereldwijd geeft 10% van de kantoorwerkers toe het slachtoffer te zijn geweest van een datalek of cyberaanval tijdens de pandemie. Veel werkgevers hebben stappen ondernomen om hun thuiswerkers te beschermen tegen de toename van cyberdreigingen. Nieuwe beveiligingstoepassingen en -technologieën, zoals MFA (28%), waren de populairste maatregelen. Het is duidelijk dat het implementeren van dergelijke oplossingen voor identity management cruciaal zijn om digitaal vertrouwen te stimuleren, om de productiviteit van het personeel te verhogen en internetrisico’s tot een minimum te beperken.

Methodologie
Zie hier het volledige rapport voor alle statistieken. Alle cijfers, tenzij anders vermeld, zijn afkomstig
van YouGov Plc. De totale steekproefomvang was 13.163 kantoormedewerkers uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Australië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Zweden, Nederland en Japan. Hiertoe behoren 1.010 kantoormedewerkers uit Nederland. Het onderzoek vond online plaats tussen 26 november en 10 december 2020.

Over Okta
Okta is de toonaangevende onafhankelijke aanbieder van identity voor de business. De Okta Identity Cloud maakt het voor organisaties mogelijk om op een veilige manier de juiste mensen op het juiste moment met de juiste technologieën te verbinden. Met meer dan 6.500 vooraf gebouwde integraties met applicaties en infrastructuuraanbieders kunnen Okta-klanten eenvoudig en veilig gebruik maken van de beste technologieën voor hun organisatie. Meer dan 9.400 organisaties, waaronder Just Eat Takeaway.com, Mazars, De Belgische Voetbalbond, Siemens, T-Mobile en Oxfam vertrouwen op Okta om de identiteit van hun werknemers en klanten te helpen beschermen.