Industry Wire

Geplaatst door Okta

Okta presenteert Businesses @ Work 2020

Onderzoek van Okta laat toename gebruik van security, data en development apps op het werk zien
• Er is sprake van een sterke toename in het gebruik van datatools, met Snowflake als snelst groeiende app van het jaar
• Eén op de tien bedrijven gebruikt meer dan 200 apps, het gemiddelde aantal apps steeg het afgelopen jaar met 6%
• Office 365 blijft de meest gebruikte app, Salesforce neemt ook dit jaar de tweede plaats in

Amsterdam, 28 januari 2020 — Okta, Inc. (NASDAQ: OKTA), de toonaangevende onafhankelijke leverancier van identity management voor ondernemingen, presenteert vandaag de resultaten van zijn zesde jaarlijkse Businesses @ Work rapport. Aan de hand van geanonimiseerde klantgegevens is onderzocht in hoeverre ondernemingen gebruik maken van technologie.

Het rapport schetst een duidelijk beeld van hoe organisaties zich ontwikkelen als het gaat om technologie. Sinds het publiceren van het eerste Businesses @ Work rapport zes jaar geleden is het gebruik en de verspreiding van apps door bedrijven flink toegenomen. Dit jaar steeg het aantal apps per klant met 6% ten opzichte van vorig jaar. 10% van de Okta klanten gebruikt nu 200 apps of meer om een productieve en veilige samenwerking op het werk tot stand te brengen.
• Data opslagaanbieder Snowflake is de snelst groeiende app met maar liefst 273% groei op jaarbasis. Atlassian Opsgenie en Splunk staan dit jaar op nummers twee en drie.
• Best-of-breed samenwerkingstools zoals Zoom en Slack voegen zich bij het rijtje van snelst groeiende apps met langdurige samenwerkingssuites zoals Office 365 en G Suite.
• Net als de voorgaande jaren blijven ook dit jaar Office 365 en Salesforce de meest gebruikte apps.
Walter Geers, General Manager bij Okta Benelux, zegt: “Naarmate meer bedrijven digitale ervaringen voor hun werknemers en klanten opbouwen en beschermen, zien we een tendens naar het gebruik van apps met technologieën die keuze en flexibiliteit mogelijk maken. Van belang hierbij is een gezonde dosis gebruiksvriendelijkheid en focus op de beveiliging van klantgegevens. We zien dat veel nieuwe klanten kiezen voor minder en tevens sterkere beveiligingsfactoren. Dit effent een pad naar een nieuw tijdperk van een potentieel eenvoudigere en sterkere factor-ervaring.”

Andere belangrijke bevindingen van het rapport:

Security, data en app development tools populair
Datatools die organisaties in staat stellen om sneller geïnformeerde beslissingen te nemen, stegen dit jaar naar de top, met Snowflake als snelst groeiende app. Beveiligingsstacks zijn ook een toenemende prioriteit, waarbij Gezant en KnowBe4 het voortouw nemen. Kijkend naar populariteit, maken app development tools dit jaar een grote opmars – Atlassian Product Suite sprong naar de vijfde plaats op de lijst van meest populaire apps, Github staat op nummer 13 en Lucidchart verdiende voor het eerst een plek op de lijst.

En terwijl we dit jaar veel nieuwkomers in de gelederen verwelkomen, zijn we ook getuige van de blijvende kracht van reeds lang gevestigde bedrijven: de meest gebruikte apps behouden ook dit jaar hun plekje, waaronder de krachtpatsers Microsoft Office 365, Salesforce, Amazon Web Services, en G Suite.

App FOMO bestaat
Meer dan ooit tevoren “double-dippen” klanten door naast bundels, ook best-of-breed apps aan te schaffen. 78% van de gebruikers van Okta’s Office 365 hebben één of meer best-of-breed apps met dezelfde functionaliteit als de Office 365-suite geadopteerd. Een stijging ten opzichte van 76% vorig jaar. Als het gaat om de afweging tussen een gecentraliseerde aanbieder en individuele oplossingen, komen functionaliteit, gebruiksgemak en de behoeften van de medewerkers op de eerste plaats. Nu aanvallers zich steeds meer richten op individuen en hun inloggegevens om ongeautoriseerde toegang te krijgen tot accounts, staat de bescherming van personen centraal in de strategie van beveiligingsteams.

‘Persoonlijke’ aanpak beveiliging populair
Bijna de helft van de bedrijven (42%) gebruikt tegenwoordig een beveiligingstool om hun medewerkers te beschermen, een forse toename tegenover slechts 24% drie jaar geleden. Dat is niet zomaar: bedrijven zijn op de hoogte van de aanname dat werknemers de zwakste schakel in de beveiligingsketen zijn. Het is mede daarom dat meer dan een derde van de bedrijven de eerste beveiligingsstappen zet met een tool die gericht is op de bescherming van hun gebruikers, in tegenstelling tot apparaten, infrastructuur en het netwerk. Gezien deze aantallen is het geen verrassing dat KnowBe4 en Mimecast – tools gericht op het beveiligen van e-mail tegen phishing-aanvallen – de meest geadopteerde beveiligingstools zijn van vorig jaar. En ondanks het feit dat ook in Nederland “123456” zijn plaats als populairste wachtwoord op het werk behoudt, is het positief om te zien dat de meeste gebruikers beveiliging in eigen hand nemen en meerdere factoren naast, of in plaats van, wachtwoorden inzetten.

Het draait allemaal om gemak
Om te bepalen welke tools gebruikers het vaakst integreren in hun dagelijks leven, hebben we ook gekeken naar persoonlijke apps die via Okta zijn geadopteerd. We ontdekten dat de digitalisering bijna overal heeft plaatsgevonden. Of het nu gaat om het betalen van rekeningen, het plannen van reizen of het volgen van trainingen, consumenten hebben nu toegang tot de digitale versies van de diensten die bedrijven in veel verschillende sectoren aanbieden.

Werknemers willen goedkope, flexibele onderwijsmogelijkheden die ze kunnen inpassen in hun drukke schema’s. LinkedIn Learning en Grammarly lopen hierbij voorop. Ook zien we dat consumenten de voorkeur geven aan frictieloze bank- en financieringsapplicaties die het beheer van geld overbodig maken, zoals PayPal en Venmo. En als het op reizen aankomt, blijft het gebruikersvriendelijke platform van Airbnb nog steeds bovenaan de lijst van meest gebruikte hotel- en overnachtingsapps. Efficiëntie is cruciaal en gebruiksvriendelijke, handige persoonlijke apps domineren.

Over Okta
Okta is de toonaangevende onafhankelijke leverancier van identity management voor de onderneming.
De Okta Identity Cloud stelt organisaties in staat om de juiste mensen op het juiste moment en veilig te verbinden met de juiste technologieën. Met meer dan 6.000 vooraf gebouwde integraties naar applicaties en infrastructuurleveranciers kunnen Okta-klanten eenvoudig en veilig gebruik maken van de beste technologieën voor hun bedrijf. Meer dan 6.100 organisaties, waaronder 20th Century Fox, Slack, Adobe, Eneco en Eurostar, vertrouwen op Okta om de identiteit van hun werknemers en klanten te beschermen.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht