Geplaatst door CCV

Ondernemers lopen risico op stopzetting van pintransacties

CCV, aanbieder van betaaloplossingen, roept Nederlandse ondernemers op zo snel mogelijk alle benodigde klantgegevens met hun financiële dienstverleners te delen in het kader van de Wet Financieel Toezicht. Uit een steekproef van het Arnhemse bedrijf onder haar eigen klanten blijkt namelijk dat er nog veel ondernemingen zijn die niet alle klantgegevens hebben aangeleverd. Hierdoor lopen ze het risico binnenkort geen pintransacties meer te kunnen faciliteren. Financiële instanties op het gebied van transactieverwerking, waaronder CCV, zijn namelijk verplicht om de relatie met klanten te staken waarvan zij niet alle persoonlijke en bedrijfsgegevens hebben.

Volgens de Wet Financieel Toezicht is het Ken-Uw-Klant-principe een voorwaarde in de financiële dienstverlening. Dit betekent dat financiële organisaties de klant moeten kunnen identificeren en screenen op risico’s. Met andere woorden, CCV is verplicht te verifiëren dat hun klanten zijn wie ze zeggen te zijn en hun acties te monitoren. Deze wetgeving, samen met de Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme, moet ervoor zorgen dat er geen criminele praktijken plaatsvinden en ze moet tevens bijdragen aan een veiligere handel.

CCV is daarom een campagne gestart om klanten proactief te helpen bij het aanleveren van gegevens. Deze maanden worden klanten actief benaderd om ze voor te lichten over de noodzaak van het aanleveren van hun gegevens en hoe ze dit eenvoudig kunnen doen. Als onderdeel van de campagne is CCV op donderdag 28 november het land ingetrokken om verschillende klanten te bezoeken die nog niet in actie zijn gekomen en deze ter plekke te helpen met het invullen van de ontbrekende gegevens.

Enny van de Velden, Chair of the Board of Directors en CCO van CCV: “Financiële dienstverleners op het gebied van transactieverwerking zijn verplicht hun klanten te verifiëren. Om te voorkomen dat ondernemers hierdoor in de problemen komen, zijn we een campagne gestart om klanten te ondersteunen met het aanvullen van hun gegevens. Uiteindelijk hebben we een gezamenlijke verantwoordelijkheid om het financiële stelsel veilig te houden. Omdat we het voor de klant zo makkelijk mogelijk willen maken, kunnen ze eenvoudig online gegevens aanleveren. Maar we bezoeken ook klanten persoonlijk om ze te helpen.”

“Het invullen van deze gegevens kost slechts een kwartier, en het niet invullen heeft grote gevolgen”, vervolgt Van de Velden. “Deze verplichting geldt overigens niet alleen voor ons, maar voor elke financiële instelling waar een ondernemer mee te maken heeft. Met de campagne willen wij ondernemers, die het al druk genoeg hebben met hun zaak, helpen snel aan deze vraag te voldoen. Van oudsher zijn wij ook een familiebedrijf en begrijpen daarom maar al te goed wat er allemaal op ondernemers afkomt.”

Voor meer informatie over de wetgeving of over de benodigde gegevens kunt u terecht op de website van CCV.