Onderzoek AI-adoptie: 2 op de 3 bedrijven in Nederland mist kader voor ethisch AI-gebruik

Veenendaal, 5 februari 2025 – Het gebruik van generatieve AI-technologieën in Nederland groeit gestaag, maar bedrijven bevinden zich nog in verschillende fasen van adoptie. Uit recent onderzoek van Info Support, uitgevoerd onder 414 IT-managers in Nederland, blijkt dat een grote meerderheid van de bedrijven (68%) AI in enige vorm heeft geïmplementeerd. Toch blijkt dat ruim twee derde van de bedrijven (67%) geen formeel ethisch beleid heeft voor het gebruik van AI. Hoewel dit niet wettelijk verplicht is, wordt dit door wetten en richtlijnen sterk aangemoedigd dan wel indirect afgedwongen. Vanaf deze week is immers de AI-verordening van kracht, waar flinke boetes bij komen kijken die oplopen tot €35 miljoen of 7 procent van de jaaromzet. Veel organisaties blijken verder nog in de verkennende (36%) of experimentele (23%) fase te bevinden. De beloofde voordelen van AI, zoals efficiëntieverbetering en productiviteitswinst, blijven daardoor uit. Daarnaast kampen veel bedrijven met uitdagingen zoals lage datakwaliteit (25%) en een gebrek aan interne expertise (22%). Dit onderzoek biedt inzicht in de huidige stand van zaken rond AI-adoptie en de obstakels die bedrijven moeten overwinnen om de technologie succesvol in te zetten. AI-implementatie binnen Nederlandse bedrijven: waar staan we nu? De meest voorkomende toepassingen van AI op dit moment richten zich op: |
|
Desondanks staat de transformatie naar volledig AI-gedreven organisaties nog in de kinderschoenen. Zo maakt meer dan een derde van de organisaties (36%) nog geen gebruik van AI binnen bedrijfsprocessen. De kloof tussen kleinschalige experimenten en grootschalige implementatie is daarmee duidelijk zichtbaar. Ethisch gebruik van AI: gebrek aan kaders en transparantie |
|
Veilig gebruik van AI is vooralsnog nog geen prioriteit voor veel organisaties: 40 procent heeft geen maatregelen getroffen om AI op een veilige manier in te zetten. De kloof tussen verwachtingen en realiteit |
|
Ondanks de bestaande uitdagingen blijven de verwachtingen hoog. Bijna een derde van de bedrijven (29%) verwacht op korte termijn voordelen zoals kostenbesparing en verhoogde omzet. De kloof tussen verwachtingen en de realiteit van AI-gebruik is duidelijk, maar er is goede hoop voor de toekomst. Niels Naglé, Area Lead Data & AI bij Info Support: “We zien dat Nederlandse bedrijven AI steeds breder inzetten. Het onderzoek laat echter zien dat de mate van implementatie sterk verschilt, en dat de beloofde voordelen vaker dan niet uitblijven. Uitdagingen zoals datakwaliteit, ethische kaders en een gebrek aan interne expertise belemmeren de vooruitgang. Hiermee lopen veel bedrijven het risico dat ze AI-toepassingen niet alleen inefficiënt, maar ook onverantwoordelijk inzetten. Met name het opstellen van een ethisch kader, kan organisaties op de lange termijn helpen om conform regelgeving AI te ontwikkelen.” “We moeten een omslag maken naar een meer bewuste en verantwoordelijke aanpak van AI. Hierin moeten ethiek, verantwoordelijkheid en een duidelijke, complete strategie centraal staan. Alleen zo kan de technologie voldoen aan de verwachtingen en bijdragen aan duurzame bedrijfsresultaten en vertrouwen in AI.” Over het onderzoek |
|
Over Info Support |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.