Geplaatst door TEN Investments

Onderzoek: Amsterdamse startups maken 50 procent minder kans om unicorn te worden dan in Berlijn en Stockholm

Startups uit Amsterdam blijken veel minder kans te hebben om uit te groeien tot unicorn dan startups in Berlijn, München, Stockholm en Tel Aviv. Dat blijkt uit onderzoek op basis van recente data uit Dealroom. Van alle startups in Nederland groeit 0,3 procent door tot unicorn, in de rest van Europa is dat 0,5 procent en in sommige steden zelfs 0,6 procent. Een unicorn is een startup die meer dan 1 miljard euro waard is.

Nieuw Seed investeringsfonds

“Met zo’n 1,1 startups per 1000 inwoners is Amsterdam Europees kampioen op het gebied van ondernemerschap. En met dertien unicorns draait de hoofdstedelijke metropoolregio mee in de Europese top. Toch blijkt het dat er flink wat schort in de aanwas van toekomstige unicorns”, aldus Hein de Jong, co-founder van TEN.

Het nieuwe investeringsfonds TEN wil dit probleem oplossen door startups te helpen met een gedegen fundament voor groei. Het fonds noemt zich de eerste Nederlandse VC die zich volledig richt op de allereerste fase van start-ups (seed-fase). TEN wil de komende tijd 30 miljoen euro ophalen om in totaal tien startups naar de markt te brengen.

Kleinste investering per startup in NL

De Jong analyseerde de meest recente data uit Dealroom, een platform voor investeringsdata over startups. Hieruit blijkt dat er door Venture Capital-fondsen gemiddeld 264.000 euro geïnvesteerd wordt per Nederlandse startup. Dat is het laagste bedrag van tien toonaangevende startup-regio’s in Europa. Gemiddeld wordt er in Europese steden zo’n 525.000 euro per startup geïnvesteerd, in Stockholm is dat gemiddelde zelf meer dan een miljoen euro.

De Jong: “Dat startups in Stockholm gemiddeld vier keer hogere investeringen scoren, komt onder meer doordat de ondernemers achter Spotify veel moeite doen om het lokale startup-ecosysteem te versterken. Wij willen met TEN Investments dit recept voor succes herhalen: investeerders met veel ervaring laten samenwerken met de meest veelbelovende startups. Fondsen als First Round Review, Northzone en Seedcamp bewijzen dat deze aanpak werkt, getuigen de successen van respectievelijk Uber, Spotify en Revolut.”

Nederlandse startups worden zelden unicorns

Doordat de investeringen in de Nederlandse startups gemiddeld kleiner zijn, groeien er ook minder startups uit tot unicorn. Sterker nog: alleen in Madrid hebben startups minder kans om deze mega-waardering te behalen. Van alle startups in Nederland groeit 0,3 procent door tot potentiële unicorn, in Europa is het gemiddelde hiervoor 0,5 procent en in Berlijn, München, Stockholm en Tel Aviv is dat (0,6 procent) meer dan twee keer kansrijker dan in Nederland.

Seroj de Graaf, co-founder van TEN en eerder o.a. betrokken bij Ace & Tate: “De kans is niet alleen heel klein om uit te groeien tot miljardenbedrijf, het risico dat een startup de eindstreep niet haalt is zo’n negentig procent. Daarvan zijn acht op de tien oorzaken klant-gerelateerd. Ons team heeft veel ervaring met consumentenproducten, waardoor we start-ups die zich op consumenten richten goed kunnen helpen om succesvol naar de markt te gaan. Zo willen we een grote en positieve impact maken op de wereld.”

Over TEN Investments

TEN wil 30 miljoen euro aan investeringen ophalen en investeren in zo’n tien startups. Het fonds is opgericht door Seroj de Graaf, Hein de Jong en Jan-Matthijs van Eendenburg. Ondernemers die bijgedragen hebben aan onder meer Ace & Tate, Johnny Loco, Nortvi, Toogethr, LoCoMoGo en Travelteq. TEN ondersteunt ondernemers met kennis, netwerk en kapitaal. Zij kijken tien jaar vooruit om in te spelen op consumentenbehoeften die een positieve impact op de wereld maken.