Geplaatst door Macaw

Onderzoek: beslissers overtuigd van productiviteitswinst door werkplek in de cloud

Volgens het onderzoek zullen cloud- en virtualisatie-oplossingen voor de werkplek explosief toenemen. Van deze oplossingen wordt verwacht dat ze een positieve invloed hebben op de productiviteit van kenniswerkers: 69% voorziet een einde aan capaciteitsproblemen, 70% verwacht betere samenwerking, 72% verwacht betere mobiele toegang tot informatie en 76% verwacht sneller nieuwe werkplekken te kunnen aanmaken.

Voor deze explosieve toename geeft het onderzoek ook een verklaring: driekwart van de Nederlandse organisaties werkt nu projectgedreven. Voor deze organisaties is de traditionele client/server-omgeving onvoldoende flexibel. Zij hebben behoefte aan een werkomgeving die schaalbaar is, die beschikt over een rijke functionaliteit voor samenwerken en die bovendien snel is uit te rollen. Een goede werkplek in de cloud kan dit bieden. De respondenten verstaan onder een goede werkplek een geïntegreerde totaaloplossing (42%) die via elk device te benaderen is (79%).

Het onderzoek signaleert ook bij een derde van de organisaties bezwaren tegen een werkplek in de cloud. Zij zetten vraagtekens bij de veiligheid en IT-beslissers vragen zich af of er wel voldoende interne support voor is.

“Nu steeds meer organisaties projectmatig werken met teams waarvan de samenstelling niet constant is en die niet meer aan een specifieke locatie gebonden zijn, veranderen uiteraard ook de eisen die zij aan een werkplek stellen,” zegt Maarten Sikkema, CTO van Macaw. “Een werkplek in de cloud voldoet aan die eisen en kan zo voor de nodige productiviteitswinst zorgen. Ik begrijp dat er nog twijfel bestaat over de veiligheid en bedrijfszekerheid van de cloud. Macaw kan organisaties die hun gevoelige gegevens niet in de cloud willen zetten, helpen met oplossingen waarvan het gedeelte dat met deze gegevens omgaat op hun eigen systemen draait. Dit gedeelte is naadloos geïntegreerd met de rest van de oplossing die zich in de cloud bevindt. Zo’n hybride oplossing biedt dan het beste van twee werelden.”

Productiviteitswinst
De ondervraagde IT-beslissers geven aan in meer of mindere mate productiviteitswinst te verwachten van vrijwel alle werkplektoepassingen die gevirtualiseerd zijn of in de cloud draaien. Zij verwachten vooral veel productiviteitswinst van het delen van documenten en het organisatie-intranet. Ook goed scoren ‘mail, messaging & collaboration’ uit de cloud.

Het volledige onderzoek is te downloaden via: http://www.cloudaviator.nl/onderzoek-werkplek-cloud