Geplaatst door Ericsson

Onderzoek Ericsson: De 10 consumententrends voor 2030 – ‘Het internet van zintuigen’

• Consumenten verwachten tegen het jaar 2030 een ’Internet van zintuigen’ wat zorgt voor een nieuwe diensteneconomie op basis van digitale, sensorische ervaringen
• Met het menselijk brein als gebruikersinterface verwachten consumenten dat apparaten op gedachten reageren, waardoor een nieuw paradigma op het gebied van interactie ontstaat
• De meeste consumenten geloven dat de diensten van het ’Internet der zintuigen’ de samenleving duurzamer maken
Rijen – Consumenten verwachten een tijdperk waarin een groot aantal diensten van ‘connected technologie’ verbonden is met onze zintuigen, zoals zicht, geluid, smaak, geur en aanraking, en dat dit tijdperk tegen 2030 realiteit zal zijn. De voorspellingen van de consument over het ‘Internet van zintuigen’ behoren tot de verwachtingen beschreven in de negende editie van het Ericsson (NASDAQ: ERIC) ConsumerLab Hot Consumer Trends rapport. Het rapport is gebaseerd op uitgebreid onderzoek naar de verwachtingen en voorspellingen van 46 miljoen early adopters van technologie.

Schermer vervangen door sensorische ervaringen
Het ‘Internet van zintuigen’ wordt mogelijk gemaakt door technologieën zoals Artificial Intelligence (AI), Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), 5G en automatisering. Consumenten voorspellen dat in 2030 ervaringen op een scherm in toenemende mate zullen concurreren met multisensorische ervaringen die bijna onlosmakelijk verbonden zijn met de realiteit.

De belangrijkste drijfveren voor het ‘Internet van zintuigen’ zijn aantrekkelijk en meeslepend entertainment en online winkelen, de klimaatcrisis en de overeenkomstige noodzaak om de impact op het klimaat te minimaliseren.

Dr. Pernilla Jonsson, hoofd van Ericsson Consumer & IndustryLab en co-auteur van het rapport, zegt: “We hebben het over een tijdperkbepalende verschuiving van de huidige smartphone-gebaseerde internetverbinding naar meeslepende ervaringen als gevolg van onze verbonden zintuigen. Dit rapport onderzoekt wat dat voor consumenten kan betekenen, met de Augmented Reality-bril als uitgangspunt. We hadden niet verwacht dat consumenten deze enorme veranderingen in ons dagelijks leven al zouden voorzien als resultaat van sensorische connectiviteit via kunstmatige intelligentie (AI), Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), 5G en automatisering.”

Dr. Michael Björn, hoofd Research Agenda, Ericsson Consumer & IndustryLab en co-auteur van het rapport, zegt: “We stellen ons de toekomst vaak voor als een lineaire ontwikkeling. Maar we moeten nu al bekijken welke kansen en uitdagingen een wereld biedt waarin alle menselijke zintuigen worden gedigitaliseerd. Het kan bijvoorbeeld een belangrijke rol spelen bij klimaatacties en het reduceren van de carbon footprint. Veel activiteiten kunnen worden gedigitaliseerd om hun impact op het klimaat te verminderen. Je zou kunnen gaan werken, op vakantie gaan en de wereld rondreizen, allemaal vanuit je huis.”

“Het ‘Internet van zintuigen’ zal ook het debat over individuele privacy voeden. Denk aan mogelijke publieke bezorgdheid dat onze zintuigen kunnen worden gemanipuleerd om items of diensten te kopen. Mensen verwachten dat er noodzakelijke beschermingen en garanties moeten worden getroffen.”

De 10 Consumententrends voor 2030 – ‘Internet van zintuigen’ zijn:

01. Je brein is de gebruikersinterface
Negenenvijftig procent van de respondenten gelooft dat we kaartroutes op Virtual Reality-brillen kunnen zien door eenvoudigweg aan een bestemming te denken.

02. Klinkt als ik
Met behulp van een microfoon gelooft 67 procent van de respondenten dat ze in staat zijn om realistisch de stem van iemand aan te nemen om zelfs familieleden voor de gek te houden.

03. Elke smaak die je wilt
Vijfenveertig procent van de respondenten voorspelt een apparaat voor je mond dat alles wat je eet digitaal verbetert, zodat alles wat je eet kan smaken als je favoriete traktatie.

04. Digitaal aroma
Ongeveer 6 op de 10 van de respondenten verwacht bossen of het platteland digitaal te kunnen bezoeken, inclusief het ervaren van alle natuurlijke geuren van die plaatsen.

05. Totale aanraking
Meer dan 6 op de 10 van de respondenten verwacht smartphones met schermen die de vorm en textuur weergeven van de digitale pictogrammen en knoppen waarop ze drukken.

06. ‘Merged reality’
Ongeveer 7 op de 10 respondenten verwacht tegen 2030 virtual reality-spelwerelden niet te kunnen onderscheiden van de fysieke realiteit.

07. Geverifieerd als echt
“Fake News” zou kunnen verdwijnen: de helft van de respondenten zegt dat nieuwsrapportages met uitgebreide feitencontroles tegen 2030 populair zullen zijn.

08. Consumenten en privacy
De helft van de respondenten zijn ‘post-privacyconsumenten’: ze verwachten dat privacy kwesties volledig worden opgelost, zodat ze veilig kunnen profiteren van de voordelen van een gegevensgestuurde wereld.

09. Verbonden duurzaamheid
‘Internet van zintuigen’-gebaseerde diensten zal de samenleving ecologisch duurzamer maken, aldus 6 op 10 respondenten.

10. Zintuigelijke diensten
Vijfenveertig procent van de respondenten verwacht digitale winkelcentra, zodat ze alle vijf de zintuigen kunnen gebruiken tijdens het winkelen.

#####
Over het rapport
Het rapport is gebaseerd op de wereldwijde onderzoeksactiviteiten van Ericsson ConsumerLab die meer dan 24 jaar bestrijken. Het is voornamelijk gebaseerd op gegevens van een online-enquête uitgevoerd in oktober 2019 bij geavanceerde internetgebruikers in 15 steden over de hele wereld. De steden zijn Bangkok, Delhi, Jakarta, Johannesburg, Londen, Mexico-stad, Moskou, New York, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Singapore, Stockholm, Sydney en Tokio.

Over Ericsson
Ericsson stelt communication service providers in staat de volledige potentie van connectiviteit te benutten. Het portfolio van het bedrijf bestaat uit netwerken, digital en managed services en emerging business, en is ontwikkeld om klanten te helpen bij hun digitalisering, vergroten efficiëntie en ontdekken van nieuwe inkomstenstromen. De investering die Ericsson doet in innovatie heeft ervoor gezorgd dat miljarden mensen wereldwijd profiteren van de voordelen van telefonie en mobiel breedband. Ericsson is genoteerd aan de Nasdaq Stockholm en de Nasdaq New York. Kijk voor meer informatie op www.ericsson.com