Geplaatst door NordVPN

Onderzoek: kan je telefoon je gedachten lezen? Een derde van de Nederlanders denkt van wel

Bijna een derde van de Nederlanders (29%) heeft ooit een advertentie op hun apparaten voorbij zien komen van iets waar ze onlangs over spraken of iets wat ze op tv zagen, maar waar ze niet naar hadden gezocht. Dit blijkt uit onderzoek van NordVPN, een toonaangevend cybersecuritybedrijf. Een meerderheid van hen zag dergelijke advertenties op hun smartphone (66%), computer (54%), of tablet (30%). Bovendien voelde 4 op de 10 (39%) Nederlanders zich hierdoor gevolgd en ook bang (6%).

“Dat komt door ‘ultrasonic cross-device tracking’. Dit is een trackingmethode waarbij smartphone-apps continu informatie over je verzamelen door te luisteren naar onhoorbare, hoogfrequente ultrasone geluiden uit je omgeving – allemaal zonder dat je het weet. Later delen ze deze gegevens met andere apparaten”, zegt Adrianus Warmenhoven, cybersecurity-adviseur bij NordVPN.

Hoewel het volgen van het gedrag van mensen op verschillende apparaten handig is voor marketeers, zetten veel privacy-experts hun vraagtekens bij cross-device tracking vanwege het gebrek aan transparantie, veiligheid en bescherming van gevoelige consumentengegevens.

Ultrasonic cross-device tracking — een steeds groter risico

Ultrasonic cross-device tracking wordt gebruikt als een methode om alle apparaten die je bezit te koppelen om je gedrag en locatie te volgen. Ultrasone audiobakens kunnen in veel dingen waar we dagelijks mee in contact komen worden ingebouwd: tv-programma’s, online video’s of websites, of apps op onze telefoons.

Stel je voor dat je tv kijkt en je een reclame over chocolade ziet. Je pakt je telefoon en dezelfde chocoladereclame verschijnt op je scherm. Door ultrageluid te gebruiken, kunnen audiobakens detecteren wanneer je telefoon in de buurt is, en apps op je telefoon kunnen luisteren naar audiobakens in de buurt om te volgen wat je doet.

“Veel apps vragen momenteel toestemming voor toegang tot de microfoon van je smartphone om een bepaald type ultrasoon baken te incorporeren om je te volgen. Omdat er geen mobiele data- of wifi-verbinding nodig is, maar alleen toegang tot de microfoon om naar bakens te luisteren, werkt het volgen zelfs als je telefoon niet met het internet is verbonden.

“Het is niet mogelijk om te voorkomen dat ultrasone bakens geluidsfrequenties om je heen uitzenden. Daarom is de beste manier om de kans te verkleinen dat je smartphone naar deze bakens luistert, simpelweg het beperken van onnodige toestemmingen die je hebt verleend aan de apps die op je apparaat zijn geïnstalleerd”, zegt Adrianus Warmenhoven.

Hoe kun je cross-device tracking verminderen?

Uit onderzoek van NordVPN blijkt dat 68% van de Nederlanders niet weet hoe ze het afluisteren van hun smartphone kunnen beperken. Niemand wordt graag gevolgd. Daarom stelt Adrianus Warmenhoven verschillende manieren voor waarop mensen dit kunnen verminderen:

● Gebruik een VPN. Een van de beste manieren om jezelf tegen tracking te beschermen is het gebruik van een VPN. Een VPN is een instrument dat alle informatie over je online activiteiten versleutelt. Het houdt ook IP-tracking tegen, omdat het je IP-adres maskeert.
● Gebruik een op privacy-gerichte browser. Als je wilt voorkomen dat je wordt gevolgd, kun je het beste een op privacy-gerichte browser zoals Tor of DuckDuckGo gebruiken in plaats van de incognitomodus in Google Chrome. Deze browsers profileren je niet en slaan je persoonlijke gegevens niet op om ze met marketeers te delen.
● Verander app-machtigingen. De apps op je smartphone kunnen bepaalde machtigingen hebben die niet nodig zijn. Waarom zou een foto editing-app bijvoorbeeld toegang tot je microfoon nodig hebben? Als apps op je telefoon dergelijke niet-vereiste machtigingen hebben, moet je deze machtigingen intrekken.

“De consolidatie van macht van grote techbedrijven stelt hen in staat om grote hoeveelheden gegevens over individuen te verkrijgen via meerdere platforms en apparaten. Op deze manier hebben techreuzen nog meer mogelijkheden om diepere inzichten te verkrijgen in de gewoonten en voorkeuren van individuen. Dataconsolidatie door cross-device en platform-tracking kan ook de risico’s voor gegevensbeveiliging vergroten”, zegt Adrianus Warmenhoven.

OVER NORDVPN
NordVPN is ’s werelds meest geavanceerde VPN-dienstverlener, die wereldwijd door miljoenen internetgebruikers wordt gebruikt. NordVPN biedt Double VPN-encryptie, Onion Over VPN en gegarandeerde privacy omdat het bedrijf je gegevens niet verzamelt. Eén van de belangrijkste kenmerken van het product is Threat Protection, een functie die kwaadaardige websites, malware, trackers en advertenties blokkeert. NordVPN is zeer gebruiksvriendelijk, biedt één van de beste prijzen op de markt en heeft meer dan 5.000 servers in 60 landen wereldwijd. Voor meer informatie: http://nordvpn.com.