Industry Wire

Onderzoek LG en smartclip naar effectiviteit Smart TV reclame

Amsterdam, 4 September 2013 – smartclip, het wereldwijde platform voor multi-screen brand en video advertising, onthult vandaag de resultaten van een eerste pilot onderzoek naar de impact van Smart TV reclame, uitgevoerd in samenwerking met LG Electronics (LG). Recent onderzoek toont aan dat er wereldwijd 12,7 miljoen leveringen van Smart TV units in Q1 van 2013 hebben plaatsgevonden[1] . De consumentenbehoefte naar Smart TV’s groeit sterk en biedt een ‘booming’ platform voor adverteerders.

Shirlene Chandrapal, Sales Vice President van Connected TV bij smartclip, vertelt: “Ons onderzoek toont aan dat Smart TV reclames, in combinatie met klassieke TV reclame, extreem effectief zijn om kijkers te activeren. Daarbij blijft de TV nog steeds het centrale medium dat gezinnen samenbrengt in de huiskamer. Echter, klassieke TV verliest kijkers aan Smart TV: de interactieve kwaliteit creëert een diepere betrokkenheid tussen de kijker en de aangeboden content, inclusief merkreclame.”

Nieuws en entertainment op prime time zijn nog altijd noodzaak

Smart TV wordt vooral gebruikt als een entertainment service. Bijna de helft van de deelnemers uit het onderzoek geeft aan dat nieuws en entertainment tot de favoriete content behoren. Net als bij klassieke TV gaven de meeste respondenten (62%) aan, ‘s avonds Smart TV te kijken waaruit blijkt dat prime time geprogrammeerde reclames ook bij Smart TV van wezenlijk belang zijn. Bovendien toont het feit dat deze programma’s via on-demand op de Smart TV platforms te bekijken zijn aan dat adverteren op Smart TV een effectieve manier biedt voor adverteerders om de consument te bereiken met zeer relevante reclames. In combinatie met het effect van de klassieke TV reclame, kunnen Smart TV reclames bij uitstek gebruikt worden om activatie een boost te geven via on-demand content.

Connecting the family

Echter, ondanks de toename van het multi-screen aanbod, wordt de TV nog steeds beschouwd als het verbindende element binnen een gezin. 80% van Smart TV gebruikers in dit onderzoek, kiest ervoor om hun Smart TV te gebruiken voor internet. Feitelijk geeft 81% zelfs aan dat connectivity een van de belangrijkste redenen was om aankoop van een Smart TV te overwegen.

De Smart TV blijft het centrum van de huiskamer waarbij bijna 80% van de gebruikers binnen het onderzoek aangeeft samen met familie en vrienden te kijken. Daarnaast zijn deze Smart TV gebruikers lastig te bereiken met reclames. Het gaat om een demografische groep van hoger opgeleiden tussen de 20 en 49 oud met een hoge koopkracht.

Youngjae Seo, Vice President Smart Business Center bij LG, vertelt: “De interactieve mogelijkheden van Smart TV vormen de sleutel voor effectieve reclame. Dit onderzoek toont duidelijk aan dat kijkers nu na het bekijken van een reclame er naar neigen actie te nemen en dat adverteerders hier hun voordeel mee moeten doen. Bijvoorbeeld, met de LG Magic Remote is het veel makkelijker om interactief op reclames te reageren. Door de mogelijkheid de televisie te bedienen met eenvoudige bewegingen en gebaren en commando’s te geven door ‘point, click en control’, ontstaat een nieuwe dimensie bij het kijken die activatie en interactiviteit stimuleert.”

Size matters

Een groot TV scherm is een mode trend geworden: meer dan 80% van de Smart TV’s heeft een formaat van ten minste 40 inch. Uit het wereldwijde onderzoek onder de Smart TV gebruikers blijkt dat het grote scherm in combinatie met interactieve reclames de doorslaggevende redenen zijn voor de effectiviteit van Smart TV reclames.

Shirlene Chandrapal, SVP van Connected TV bij smartclip, vult aan: “Het beeldformaat van de Smart TV maakt het een effectief middel voor reclame in vergelijking met andere devices. Wij hebben een toename gezien in traffic bij alle LG Smart TV’s. Daar waar merken vaak worstelen met het kleine scherm bij mobiel, biedt Smart TV alternatieven om je doelgroep te activeren.”

Interactieve reclame jaagt merkactivatie aan

Smart TV reclame roept op tot interactie door eye catching content, blijkt uit de reacties van twee derde van de ondervraagde Smart TV gebruikers die interactieve reclames bekijken en een positieve houding hebben ten opzichte van reclame op het platform. De helft van de deelnemers aan het Smart TV onderzoek geeft aan dat zij al op een reclame gereageerd heeft en 31% van de deelnemers neemt actie na het bekijken van een Smart TV reclame. 15% van de gebruikers die op een interactieve reclame gereageerd heeft, overweegt direct een aankoop van het product, 20% praat over de reclame en 24% zoekt op het internet naar meer informatie over het merk of product.

Echter, om voldoende op te vallen moeten reclames relevant, informatief en gemakkelijk te begrijpen zijn. Voor bijna de helft van de respondenten zijn dit de meest belangrijke uitgangspunten. Andere factoren om gebruikers te verleiden tot interactie zijn incentives als kortingen en aanbiedingen.

Chandrapal vult aan: “Door interactieve, relevante campagnes voor Smart TV te creëren, kunnen merken gemakkelijker de invloed van hun content tracken en vervolgens betrokkenheid en genomen acties meten. Over de hele wereld zijn gebruikers op zoek naar ‘connected’ kijkervaringen waarin apps en internet een grotere rol spelen. Het is dus noodzakelijk dat merken monitoren of zij deze ervaring bewerkstellingen door het meten van betrokkenheid. Dit onderzoek heeft vastgesteld dat Smart TV een enorm potentieel biedt om doelgroepen te activeren en wij verwachten meer en meer adverteerders die op creatieve wijze zullen kapitaliseren op dit platform.”

Dit onderzoek is uitgevoerd door smartclip in samenwerking met LG. smartclip is een wereldwijd platform voor multi-screen brand en video advertising gespecialiseerd in video ad formats ten behoeve van alle internet-connected devices en heeft goede relaties met alle spelers op gebied van Smart TV, van content partners tot hardware producenten.

Voor additionele resultaten van het onderzoek, onderzoeksmethodiek en volledige rapportage, gebruik dan de volgende link  (of kopieer volledige regel in browser):

 www.smartclip.com/download/smartclip_Ad Effectiveness Study_EN_20130903.pdf



[1] Strategy Analytics, Global Smart TV Vendor Market Share Q1 2013, July 2013

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht