Geplaatst door Whello

Online marketingbureau Whello integreert workations in de bedrijfsstrategie

Whello, een online marketingbureau, heeft onlangs haar nieuwe kantoor in Valencia in gebruik genomen door met het personeel naar Spanje af te reizen om een week te werken én ontspannen. Het bedrijf – dat zich voor laat staan op een meer dan goede omgang met haar werknemers, diversiteit en maatschappelijke betrokkenheid – biedt nu semipermanente werkplekken en workations aan op haar kantoor in Bali, thuisbasis Amsterdam en Valencia. Daarnaast promoot Whello de combinatie van ontspanning en inspanning bijvoorbeeld door samen te sporten en vrije werktijden. ‘Choose a lifestyle, not a job’, zoals oprichter/directeur Nasser al Kamouchi het verwoordt. Een workation-verslag uit Spanje.

Merel Janssen, merkstrateeg bij Whello, heeft het naar haar zin in de villa aan de rand van Valencia met uitzicht op zee. ‘Het is hier echt tof. Van tevoren hebben we een lijst met activiteiten opgesteld zoals bijvoorbeeld een waterpolo-workout, een cocktailavond en strandbezoek. Daarnaast koken en lunchen we natuurlijk samen, liggen we aan het zwembad en is het ’s avonds ook gezellig met een glaasje.’

‘Daarnaast is er zakelijk gezien tijd om echt even in zaken te duiken die samenwerking vereisen of diepte. Denk aan een creatief traject of een brainstorm. Omdat we hier met zijn allen zijn, is het makkelijk om een uurtje samen te komen, en dat kan ook buiten. We hebben een prettige balans gevonden tussen werk en plezier. De extra uurtjes voor ontspanning ontstaan vanzelf omdat we geen tijd kwijt zijn aan het dagelijkse reizen naar kantoor.’

Ze merkt dat de workation verbindt. ‘Tijdens zo’n week heb je andere gesprekken met collega’s. Je leert iedereen echt kennen, ook de introverte mensen. Ik ontdekte hier bijvoorbeeld dat een collega een kunstgalerie heeft naast haar Whello-werk. Er komen andere onderwerpen op tafel. We gaan meer de diepte in.’

Steven Neeteson, de directeur/mede-eigenaar die het kantoor in Valencia runt, knikt bevestigend: ‘Zowel persoonlijk als zakelijk wordt er echt over onderwerpen doorgepraat. Je ziet dat er topics zijn die twee, drie, vier dagen terugkomen. Da’s mooi, verbroedert en heeft ook zakelijke voordelen.’