Online marketingbureau Whello integreert workations in de bedrijfsstrategie
Whello, een online marketingbureau, heeft onlangs haar nieuwe kantoor in Valencia in gebruik genomen door met het personeel naar Spanje af te reizen om een week te werken én ontspannen. Het bedrijf – dat zich voor laat staan op een meer dan goede omgang met haar werknemers, diversiteit en maatschappelijke betrokkenheid – biedt nu semipermanente werkplekken en workations aan op haar kantoor in Bali, thuisbasis Amsterdam en Valencia. Daarnaast promoot Whello de combinatie van ontspanning en inspanning bijvoorbeeld door samen te sporten en vrije werktijden. ‘Choose a lifestyle, not a job’, zoals oprichter/directeur Nasser al Kamouchi het verwoordt. Een workation-verslag uit Spanje.
Merel Janssen, merkstrateeg bij Whello, heeft het naar haar zin in de villa aan de rand van Valencia met uitzicht op zee. ‘Het is hier echt tof. Van tevoren hebben we een lijst met activiteiten opgesteld zoals bijvoorbeeld een waterpolo-workout, een cocktailavond en strandbezoek. Daarnaast koken en lunchen we natuurlijk samen, liggen we aan het zwembad en is het ’s avonds ook gezellig met een glaasje.’
‘Daarnaast is er zakelijk gezien tijd om echt even in zaken te duiken die samenwerking vereisen of diepte. Denk aan een creatief traject of een brainstorm. Omdat we hier met zijn allen zijn, is het makkelijk om een uurtje samen te komen, en dat kan ook buiten. We hebben een prettige balans gevonden tussen werk en plezier. De extra uurtjes voor ontspanning ontstaan vanzelf omdat we geen tijd kwijt zijn aan het dagelijkse reizen naar kantoor.’
Ze merkt dat de workation verbindt. ‘Tijdens zo’n week heb je andere gesprekken met collega’s. Je leert iedereen echt kennen, ook de introverte mensen. Ik ontdekte hier bijvoorbeeld dat een collega een kunstgalerie heeft naast haar Whello-werk. Er komen andere onderwerpen op tafel. We gaan meer de diepte in.’
Steven Neeteson, de directeur/mede-eigenaar die het kantoor in Valencia runt, knikt bevestigend: ‘Zowel persoonlijk als zakelijk wordt er echt over onderwerpen doorgepraat. Je ziet dat er topics zijn die twee, drie, vier dagen terugkomen. Da’s mooi, verbroedert en heeft ook zakelijke voordelen.’
Teambuilding
Steven: ‘Waarom we dit doen? We willen goed voor onze mensen zorgen. We leren onze medewerkers niet alleen zakelijke, maar ook sociale vaardigheden. Zo hebben we net voor deze workation via Insights Discovery een programma gedaan om te kijken wat iedereens natuurlijke kracht is en hoe je die kan het beste kan gebruiken in je team. Daarnaast werken we met zo’n workation natuurlijk ook aan teambuilding.’ Nasser: ‘Als modern ondernemer moet je de behoefte van de werknemer om werk en privé te blenden, accommoderen.’
Niet dat zo’n trip zonder risico’s is. Nasser: ‘Veel bedrijven durven de stap naar workations niet te zetten. Ze zijn bang voor excessen en dat er niet gewerkt wordt.’ Steven: ‘Wij hebben die stap samen met de medewerkers een aantal jaar geleden wel gezet, toen overigens nog bijna niemand dit deed. Iedereen wilde dat het goed ging en nam daarom ook verantwoordelijkheid. Daarnaast hebben we gezorgd voor goede voorwaarden in de vorm van een uitstekende locatie bijvoorbeeld en werkten we al met een vertrouwenspersoon en een heel betrokken en proactief HR-team.’
Digital nomads hub
Dat er voor een nieuw kantoor in Valencia is gekozen, heeft meerdere redenen, aldus Nasser: ‘Het is een eerste stap naar meer internationale klanten. Daarvoor hebben we ook internationale medewerkers nodig en Valencia is echt een hub geworden waar digitale nomads en expats graag zijn.’ Steven: ‘Valencia beschikt over een uitstekend ecosysteem voor scale-ups. Daar is ook veel in geïnvesteerd door bijvoorbeeld de Europese Unie. Verder past de diverse, internationale sfeer die je hier aantreft, ook heel goed bij de bedrijfscultuur van Whello, een cultuur die we actief bewaken.’
Merel komt in ieder geval terug. ‘Het aanbieden van die semipermanente werkplekken workations vind ik echt een plus en daar ga ik ook gebruik van maken. Het is fijn om de wereld te ontdekken, te kunnen kiezen waar je werkt en leuke dingen te doen naast het werk. Daar nodigt zo’n nieuwe omgeving toch meer tot uit dan als je gewoon in Amsterdam bent.’
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.