Industry Wire

Geplaatst door Hatsa

Online marktplaats OO Shopping stopt ermee en lanceert nieuw shoppingconcept Hatsa

Online marktplaats OO Shopping stopt ermee. Ter vervanging is er achter de schermen hard gewerkt aan een compleet nieuw en uniek shoppingconcept. Hiervan is de bètaversie op 12 november 2018 gelanceerd onder de nieuwe naam ‘Hatsa’. Enkele maanden na de lancering van het nieuwe Hatsa zal het online winkelplatform OO Shopping uit de lucht worden gehaald. OO Shopping bleek in de markt niet onderscheidend genoeg en weinig meerwaarde voor de consument te bieden en daarom is er gebouwd aan een compleet nieuw shoppingconcept. Hier zal intern dan ook alle capaciteit en focus op gelegd gaan worden en daarom stopt OO Shopping ermee.

Vanaf begin 2014 is OO Shopping actief op de Nederlandse e-commerce markt. In een sterk ontwikkelende markt waar zich steeds meer grote spelers op zijn gaan begeven, is het voor kleinere marktplaatsen als OO Shopping belangrijker, maar ook moeilijker geworden om met het standaard shop-in-shopconcept onderscheidend te zijn van de rest. In het kader daarvan heeft OO Shopping een compleet nieuw shoppingconcept ontwikkeld dat wel anders en uniek is. In eerste instantie zou het nieuwe idee een onderdeel worden van het online shopping platform OO Shopping, maar al snel werd duidelijk dat het nieuwe concept zo uniek en onderscheidend is, dat het een eigen entiteit moest gaan worden. Samen in één lanceren zou tevens extra technische complexiteit met zich meebrengen en weinig meerwaarde voor de gebruiker opleveren. Daarom is er gekozen om het nieuwe concept onder een nieuwe naam te lanceren en het oude af te stoten.

Over Hatsa

Hatsa ondersteunt iedere consument bij het doen van aankopen. Dit doen we door een platform aan te bieden waarmee je als gebruiker op een makkelijke manier je aankoopinteresses kan bewaren om ze niet meer kwijt te raken, ze te delen, jezelf te laten inspireren en erover te communiceren met anderen. Daarmee is Hatsa een platform dat ondersteuning biedt bij het doen van je online aankopen, of je die nu samen doet of alleen, dat maakt niet uit. Meer informatie over Hatsa vindt u hier.

De eerste maanden zal alle focus worden gelegd op het optimaliseren van de gebruikerservaring en het het lanceren van mobiele apps en browser plugins. Als deze zaken zijn gerealiseerd zal de productdata van de deelnemende shops van OO Shopping worden overgeheveld naar Hatsa. Deze producten zullen dan worden weergegeven als productsuggesties bij shoppingboards en als zoekresultaten bij zoekopdrachten. De verwachting is dat de productdata van OO Shopping eind Q1 wordt omgezet naar Hatsa. Daarna zal OO Shopping worden gesloten.

Het systeem is technisch zo gemaakt dat gebruikers producten van alle webshops kunnen bewaren, ongeacht of de webshop deelneemt aan Hatsa. Hatsa maakt voor het ophalen van de productdata gebruik van scrapers die onder andere de microdata van de website kunnen uitlezen en ophalen. Zo hebben wij een hoofdscraper gebouwd die de basisdata (titel, plaatje, prijs) op kan halen van bijna iedere webshop op het internet. Daarnaast hebben we ook shopspecifieke scrapers gebouwd voor nagenoeg alle shops uit de Twinkle top 200 (lijst met grootste webshops van Nederland). Deze shopspecifieke scrapers halen naast de titel, plaatje en prijs veel extra data op zoals extra afbeeldingen, productspecificaties en omschrijvingen. Het doel is om de consument zo goed mogelijk te faciliteren bij het bewaren van zijn/ haar aankoopinteresses. Waar bij OO Shopping de focus lag op het binnenhalen van nieuwe shops, ligt bij Hatsa de focus op het binnenhalen en tevreden houden van nieuwe gebruikers. Om dat te bereiken moet de applicatie goed werken voor het opslaan van aankoopinteresses van iedere webshop op het hele internet. Wil je als shop ook goed worden weergegeven op Hatsa.com, dan moet de microdata van de webshop op orde zijn. Hoe je dat doet lees je hier.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht