Industry Wire

Geplaatst door Billink

Online meeste miskopen, kortingen voornaamste reden voor impulsaankopen

Gouda, [DATUM] 2025 — De voornaamste reden om online te shoppen is het vinden van de goedkoopste prijs. Echter vinden online ook de meeste miskopen plaats. De scherpe prijzen zorgen bovendien voor impulsaankopen. Dat Nederlanders vooral online prijsbewust shoppen, blijkt uit het staken van de aankoop wanneer de verzendkosten te hoog zijn als voornaamste reden. Deze resultaten komen voort uit een onderzoek onder 1.000 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van Billink.

Met name uitverkoop en hoge kortingen zorgen ervoor dat tweederde van de consumenten vatbaar is voor impulsaankopen. Vooral jongeren (18-34 jaar) zijn hier gevoelig voor: 87 procent van hen geeft aan weleens impulsaankopen te doen, vaak uit verveling of vanwege het volgen van trends. Het gemak dat online kopen biedt, kan de kans op impulsaankopen vergroten: de belangrijkste redenen om online te shoppen zijn het uitzoeken van de scherpste prijs (56%), tijdbesparing doordat men niet naar de winkel hoeft te gaan (51%) en het grotere assortiment en ruimere keuze in bijvoorbeeld maten (37%).

Miskopen en retouren: een groeiend probleem
Hoewel online winkelen tijd en moeite bespaart, leidt het ook tot een hoog aantal miskopen. Maar liefst 43 procent van de consumenten heeft in de afgelopen zes maanden een miskoop gedaan. In bijna driekwart van de gevallen ging het om een online aankoop. Het gevolg is een stroom aan retourzendingen en frustratie over het terugkrijgen van het aankoopbedrag.

Naast de kans op een miskoop, zijn er andere redenen waarom consumenten twijfelen bij een online aankoop in vergelijking met een aankoop in de winkelstraat. Hoge verzendkosten (65%) en onverwachte extra kosten, zoals niet goed van tevoren gecommuniceerde verzendkosten (39%), zijn de grootste afhaakfactoren. Daarnaast zegt 31 procent een aankoop niet door te zetten als het betaalproces onveilig aanvoelt. Ook onzekerheid over het product (29%), een onduidelijk retourbeleid (29%) en het verplicht aanmaken van een account (28%) spelen een rol in het afbreken van een aankoopproces.

Vertrouwen in webshops
Uit het onderzoek blijkt dat betalen veel invloed heeft op het online koopgedrag van consumenten, met name op gebied van vertrouwen. Het aanbieden van de gebruikelijke betaalopties is dan ook de belangrijkste factor die bijdraagt aan het vertrouwen in een webshop (62%), gevolgd door gratis retourneren (60%), benaderbare klantenservice via verschillende kanalen (43%) en veel positieve recensies met minimaal vier van de vijf sterren (41%). Achteraf betalen (39%) werd genoemd boven een retourtermijn van minimaal 30 dagen (31%) en duidelijke weergave van het bedrijfsadres (20%).

“Het is niet gek dat 42 procent aangeeft dat achteraf betalen het meeste vertrouwen geeft bij een online aankoop, ten opzichte van direct (vooruit) betalen en direct betalen met garantstelling, zoals bij een creditcard. Volgens het onderzoek zijn de belangrijkste redenen om voor achteraf betalen te kiezen het eerst in handen willen hebben van de bestelling, meer zekerheid en controle over de betaling en wantrouwen in webshops,” zegt Frank Waagmeester, CEO van Billink.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht