Geplaatst door Brookline

Online verkopen van ‘offline’ buitenspellen verdriedubbeld in Nederland

Fun sports distributeur Brookline zag de verkopen van buitenspellen het afgelopen jaar fors toenemen in Nederland.  De verkoop van zowel de spellen Spikeball als Kanjam aan online winkels verdriedubbelde het afgelopen jaar, ook vanuit de fysieke winkels groeit de vraag weer. Consumenten hebben meer dan ooit behoefte aan offline sociale contacten en schuiven de laptop graag opzij om in beweging te komen en in de buitenlucht te zijn.

Het jonge bedrijf uit Klarenbeek kan de snel toenemende vraag al maanden nauwelijks bijbenen. Vorig jaar zomer nam de distributeur de twee Amerikaanse merken SpikeBall en KanJam in haar portefeuille. Inmiddels worden de spellen in 27 Europese landen verkocht. Bas ten Hove, eigenaar van Brookline, verklaart het succes van de spellen: ‘Mensen willen spellen die eenvoudig zijn maar toch uitdagend blijven. Hierdoor is de doelgroep ook zo breed, van topsporters tot gezinnen.’

Weersinvloed

Meer dan in andere landen lijkt het Nederlandse weer van invloed op de verkopen. Waar in Scandinavische landen de spellen zelfs in de wintermaanden over de (digitale) toonbank vlogen, is er in Nederland meer sprake van pieken tijdens zonnige dagen en vakantieperiodes.

Nederlandse uitvinding

Vanaf juni komt de distributeur ook met een Nederlandse uitvinding: YOU.FO, een sportspel waarbij men een aerodynamische ring met speciaal ontworpen sticks werpt en vangt. YOU.FO wordt één-op-één of in teams gespeeld, freestyle of in competitieverband. In Nederland mag YOU.FO zich al een officiële sport noemen, vanuit andere Europese landen en het Verenigd Koninkrijk is er nu al veel belangstelling voor het spel.

———————————————————

Wat is Spikeball?
Het bedrijf Spikeball is in 2008 opgericht door de Amerikaan Chris Ruder. Het spel is geïnspireerd door beachvolleybal en bestaat uit een rond grondnet en een bal en je speelt twee tegen twee. Teams starten ieder aan een zijde van het grondnet. Als de bal geserveerd is mag de bal drie keer aangeraakt worden door het team, voordat zij hem via het net overspelen. Het unieke aan Spikeball is dat, zodra de bal in het spel is, de bal iedere richting op gespeeld mag worden. Reactievermogen en een goede hand-, oog- en balcoördinatie zijn erg belangrijk bij dit spel, vandaar dat veel (professionele) sportclubs het gebruiken als trainingstool. Video: https://youtu.be/tc1pEqCGWnw

Wat is KanJam?