Geplaatst door Joost Gielen en Wout Withagen

Oprichters Werkspot schrijven boek over het bouwen van succesvolle online marktplaatsen

TILBURG, 1 oktober 2020 – ‘We hebben een idee voor een online marktplaats, willen jullie een keertje meedenken?’ Het is een vraag die al zo’n tien jaar op Wout Withagen en Joost Gielen, mede-oprichters van Werkspot, wordt afgevuurd. Ze bundelden al hun ervaringen met vijftien jaar online marktplaatsen in het boek ‘Bouw een succesvolle online marktplaats’, dat vandaag verschijnt.

De auteurs van het boek zijn, zoals ze het zelf noemen, ‘bezeten’ van online marktplaatsen. “Wat zo mooi is aan marktplaatsen is dat ze vragers en aanbieders samenbrengen, waardoor er een aanzuigende werking kan ontstaan; waar aanbod is, komt de vraag vanzelf naartoe en vice versa”, aldus Wout Withagen, auteur van het boek en directeur van digitaal bureau Freshheads. “Dat klinkt ideaal, maar zo’n effect ontstaat niet vanzelf.”

Wout en Joost kunnen het weten. Al vijftien jaar zijn ze betrokken bij de ontwikkeling en lancering van talloze marktplaatsconcepten, onder andere voor YoungCapital, Centraal Beheer en NLvoorelkaar. Het begon allemaal in 2005, toen ze Werkspot oprichtten, een van de eerste Nederlandse marktplaatsen die vraag en aanbod van werk bij elkaar bracht. Joost: “Na jarenlang knokken om Nederland van dit nieuwe model te overtuigen, werd Werkspot uiteindelijk een succes. Dat was een leerzaam proces waarbij we de handdoek regelmatig in de ring wilden gooien, maar waarbij we vooral ondervonden wat werkt en wat niet.”

De moeilijkheid van marktplaatsen

Alle lessen, successen en missers van een dikke vijftien jaar online marktplaatsen bundelden de twee ondernemers in het boek ‘Bouw een succesvolle online marktplaats’, dat dinsdag 29 september verschijnt. Het is vooral een praktisch boek dat ondernemers met een marktplaats-idee stap voor stap meeneemt met het tot leven brengen van hun idee. Wout: “We zien het vaak misgaan bij de realisatie van marktplaatsen. Dan ligt de focus bijvoorbeeld te veel op de software of ondernemers vergeten hun idee eerst te valideren bij de doelgroep voordat ze gaan bouwen. Vaak zijn er dan al bakken met geld in de verkeerde zaken geïnvesteerd. Zonde, want tegelijkertijd zien we dat er in de markt nog volop ruimte is voor nieuwe marktplaats-spelers, met name in niches.” Het boek heeft daarom als doel ondernemers op de goede weg te helpen en de kans op succes te vergroten.

Een praktisch handboek voor ondernemers

‘Bouw een succesvolle online marktplaats’ neemt lezers mee langs alle onmisbare fases van het bouwen van een succesvolle marktplaats. Aan elke fase wijden de auteurs een hoofdstuk dat ze verrijken met anekdotes, opdrachten, geleerde lessen en interviews met andere marktplaats-oprichters. “Het komt vaak voor dat ondernemers ons vragen of we een kopie van Werkspot kunnen bouwen”, vertelt Joost. “Maar zo werkt het niet. Het is geen universele succesformule die je op elk plan kunt plotten. Met dit boek bieden we iedereen een kans om hun eigen, unieke marktplaats-mechanisme te ontdekken en het te laten uitgroeien tot een succes.” Het boek is voor €32,90 te bestellen via de bekende (online) boekwinkels.

Over het boek

‘Bouw een succesvolle online marktplaats’ (Boom Uitgevers Amsterdam | Management Impact) neemt lezers stap voor stap mee langs alle fases van het bouwen van een succesvolle marketplace. Dit praktische handboek brengt alles samen wat je moet weten bij het tot leven brengen van een marktplaats-idee: een stappenplan, voorbeelden, interviews met marktplaats-experts, eigen ervaringen van de auteurs, opdrachten en invuloefeningen.

Over de auteurs

Wout Withagen (1980) is directeur en mede-eigenaar van digitaal bureau Freshheads. Wout is daar waar digital, design en relevantie elkaar raken. Hij is dan ook uiterst nuchter over innovatie; je hebt er niets aan zolang het geen toegevoegde waarde voor je klanten biedt.

Joost Gielen (1979) is oprichter van Werkspot.nl, de grootste marketplace voor klussen in en om het huis. Als ondernemend developer staat Joost aan de wieg van verschillende marketplaces en SaaS-bedrijven. Na de verkoop van Werkspot pakte hij zijn surfboard in en reisde de wereld rond. Totdat de behoefte om een mooi bedrijf te bouwen weer begon te kriebelen. In 2017 richtte Joost Momoyoga op.