Industry Wire

Geplaatst door Kaspersky

Ouders maken zich zorgen over internetrisico’s voor hun kinderen

Utrecht, 30 oktober 2017 – Meer dan 50% van de Nederlandse jonge kinderen zit gemiddeld een uur per dag op het internet waarbij ruim 70% op een of andere manier gebonden is aan spelregels van ouders. Op YouTube filmpjes bekijken, is veruit favoriet bij jonge kinderen. Waar 52% van de kinderen aangeeft dat ze voldoende uitleg krijgen van hun ouders, geeft 40% van de kinderen aan dat ze niet goed begrijpen hoe het internet werkt en wat je allemaal op het wereldwijde web kan doen. Dit zijn de uitkomsten van het nationale onderzoek van onderzoeksbureau Qrius naar de eerste stappen van kinderen in de digitale wereld in opdracht van cybersecuritybedrijf Kaspersky Lab.

Bewustzijn gaat gepaard met grote zorgen

Daar waar 84% van de ouders aangeeft dat hun kind geen vervelende ervaringen op internet heeft gehad, vertelt 11% van de kinderen dat ze wel eens iets hebben meegemaakt dat ze echt vervelend vonden. Dat varieert van een eng filmpje zien, een pesterij of vreemde mensen die rare dingen vragen om te doen. Het bewustzijn van internetrisico’s is groot onder ouders. 66% van de ondervraagde opvoeders meldt dat de kans bestaat dat hun kind nare ervaringen opdoet in de digitale wereld. Ouders maken zich vooral zorgen over het moment dat ze zelf geen toezicht meer kunnen houden op het digitale mediagedrag van hun kinderen. Zo ziet 68% risico’s als hun kind in de toekomst in de bovenbouw van het onderwijs zit. Daarbij is hun hoop gevestigd op begeleiding van juffen en meesters. Tegelijkertijd leert het onderzoek dat kinderen nog relatief weinig dingen voor school doen op het internet. 80% van de kinderen doet heel af en toe of nooit iets voor school op het internet.

“Wat opvalt in het onderzoek is dat deze jonge kinderen heel enthousiast zijn om het internet op te gaan, maar dat bij ouders veel zorgen leven. Zij vinden het niet prettig om hun kinderen op dat grote, wereldwijde web los te laten. Het is dan ook niet voor niets dat 53% van de kinderen niet alles mag doen en dat 14% zelfs alleen samen met één van hun ouders het internet op mag”, vertelt Paul Sikkema, onderzoeksleider van Qrius. “We moeten ons wel zorgen maken over de 28% van de kinderen die alles alleen mag doen op het internet. Ook omdat het onderzoek ons leert dat kinderen grenzen willen verleggen en dat 40% van de kinderen zelf nog niet helemaal begrijpt wat allemaal mogelijk is in de digitale wereld.”

22% van de kinderen doet wel eens dingen op het internet die hun ouders niet mogen weten, zo vertellen de kinderen zelf. Dat is voornamelijk het bekijken of op internet zetten van ongeoorloofde filmpjes.

Meer actie nodig om zorg bij ouders weg te nemen

Martijn van Lom, General Manager Kaspersky Lab Benelux: “Het is goed dat ouders zich bewust zijn van de internetrisico’s die hun kinderen lopen en dat het merendeel daar adequate maatregelen voor neemt. Tegelijkertijd moeten we ouders beter helpen om hun zorgen te verminderen. Zowel het bedrijfsleven als het onderwijs moeten daarvoor de juiste instrumenten aandragen. Dat kunnen vanuit onze kant uiteraard technische maatregelen zijn zoals ons Safe Kids programma of het verspreiden van een gratis kinderboek onder alle scholen in ons land. Maar ook het onderwijs moet ouders helpen hun kinderen veilig wegwijs te maken in de digitale wereld. Ouders zijn simpelweg niet in staat om altijd een oogje in het zeil te houden.”

Over het onderzoek

Onderzoeksbureau Qrius heeft dit nationale onderzoek naar het online mediagedrag van kinderen van 6 tot 9 jaar uitgevoerd in opdracht van Kaspersky Lab. Voor dit representatieve onderzoek zijn 776 ouders en 776 kinderen ondervraagd. 41% van de kinderen heeft de online vragenlijst zelfstandig ingevuld. 59% van de kinderen heeft dat samen met hun moeder of vader gedaan. Het veldwerk heeft plaatsgevonden in de eerste drie weken van oktober 2017.

 

Over Kaspersky Lab

Kaspersky Lab is een wereldwijd opererend cybersecuritybedrijf dat in 2017 zijn 20-jarig bestaan viert. Kaspersky Labs diepgaande expertise op het gebied van inlichtingen en beveiliging wordt wereldwijd voortdurend omgezet in next-generation beveiligingsoplossingen en -diensten ter bescherming van bedrijven, kritieke infrastructuur, overheden en consumenten. Het uitgebreide beveiligingsportfolio van het bedrijf omvat toonaangevende endpoint-bescherming en gespecialiseerde beveiligingsoplossingen en diensten voor de bestrijding van geavanceerde en zich continu ontwikkelende digitale dreigingen. Technologieën van Kaspersky Lab bieden bescherming aan ruim 400 miljoen gebruikers en helpen 270.000 zakelijke klanten om hun meest waardevolle bezit te beschermen. Meer informatie op www.kaspersky.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht