Geplaatst door CopyRobin

Overleven schrijvers de inzet van AI copywriting tools?

Artificial Intelligence – AI – voor het schrijven van content is hier en blijft hier. Onderzoek door tekstbureau CopyRobin onder Nederlandse en Engelse schrijvers wijst dat duidelijk uit. Er mankeert nog een heleboel aan de verschillende AI copywriting tools, maar we kunnen er niet meer omheen dat kunstmatige intelligentie ook de schrijverswereld heeft betreden. Alle journalisten, copywriters, bloggers en influencers moeten hiermee rekening houden.

Gaat de robotschrijver de menselijke schrijver dan vervangen? Zover is het nog lang niet, menen de respondenten in het onderzoek. Het grote minpunt van content die een AI copywriting tool schrijft, is dat de menselijke ‘touch’ ontbreekt. Zo lang AI niet in staat is de menselijke schrijver helemaal na te bootsen, met al zijn kennis en ervaring, zijn er in elk geval nog schrijvers nodig. Warme, menselijke wezens, met empathie, diepgang, inzicht, en creativiteit.
Artikel over AI-copywriting tools op Copyrobin.nl
CopyRobin bespreekt in een uitgebreid artikel van de hand van eigenaar Eric van Hall en mede-auteur Ilse Naves-Scheidel de uitkomsten van de enquête. Ook hebben de auteurs een groot aantal AI writing tools nader bekeken. Niet alleen naar wat ze kunnen, maar ook wat de voor- en nadelen per tool zijn. En ze bekeken de prijzen die worden gerekend voor het gebruik van die tools. Want al die kunstmatige intelligentie wordt niet zomaar gratis online gegooid…
Het leven wordt steeds duurder, en het aantrekken van een goede copywriter ook. Freelance of in vaste dienst: een copywriter kost geld. Er komt ongetwijfeld een tijd, zo menen ook de respondenten, dat de AI writing tools voordeliger zijn dan de echte, levende schrijvers. Die AI tools zijn dan waarschijnlijk al zo ver ontwikkeld, dat ze bruikbaar zijn om veel standaard content geheel zelfstandig te ‘schrijven’.
Natuurlijk is niet elk soort content geschikt voor een copywriting tool, maar over een paar jaar kunnen die tools heel wat meer dan nu. Mits ze zich blijven ontwikkelen in het tempo waarin ze dat nu doen. Voordeel: AI copywriting tools zijn nooit ziek, zijn snel en 24/7 beschikbaar.
Menselijke schrijver wordt eindredacteur
De menselijke schrijver zal dan vooral nog als eindredacteur werken, en veel fact checking en fine tuning doen. Want kunstmatig is en blijft kunstmatig. En hoeveel empathie, humor en creativiteit een copywriting tool heeft tegen die tijd, valt nog te bezien. Net zoals de vraag of de AI tool weet welk ‘feit’ een echt feit is of niet.
Tegen de richtlijnen van Google Search
Er kleeft nog een nadeel aan AI copywriting. Volgens de richtlijnen van Google Search mogen er geen automatisch gegenereerde teksten in de zoekmachine meedoen in de strijd om hoog in de ranking te eindigen. Dit valt wel te ondervangen als AI copywriting wordt gecombineerd met een levende schrijver. Die past de automatische gegenereerde content aan met een flinke hoeveelheid creatieve en originele input. Dankzij de AI weet de copywriter veel beter wat de doelgroep van de content wil, en kan hij uiteindelijk kwalitatief een beter product leveren.
Nederlandse teksten zijn nog niet in orde
Voor nu is een AI copywriting tool vooral prettig als er sprake is van een writer’s block. Zo’n kunstmatig stuk tekst kan de copywriter op weg helpen, zij het dat Nederlandse teksten nog niet goed uit de verf komen, omdat er minder data in het Nederlands beschikbaar zijn.
Het artikel op de website van CopyRobin geeft een mooi overzicht van wat er nu al beschikbaar is, hoe de techniek zich aan het ontwikkelen is en wat de schrijvers van vlees en bloed denken over AI copywriting tools nu en in de toekomst. En hoe ver weg die toekomst volgens hen is. Ook geven ze toelichting op hun (nabije) toekomstvisie.
Het artikel met de onderzoeksgrafieken en links naar de enquête onder schrijvers is in zowel het Nederlands als het Engels beschikbaar op www.copyrobin.nl

Over CopyRobin
CopyRobin is een online platform dat ‘copywriting as a service’ biedt. CopyRobin helpt opdrachtgevers aan unieke, professionele teksten voor hun website, blog, nieuwsbrief en andere publicaties. En CopyRobin helpt freelance tekstschrijvers aan mooie opdrachten van aansprekende klanten.