Industry Wire

Geplaatst door Wuunder

Pakketdrukte loopt op in aanloop naar Sinterklaas

Weert – In de week na Black Friday en in aanloop naar Sinterklaas steeg het aantal vertraagde pakketten geleidelijk. De gemiddelde vertraging van de gehele afgelopen week (week 48) was negen procent. Dit blijkt uit de Pakketradar: een data-analyse van verzendplatform Wuunder. Wanneer meer dan 7,5 procent van de pakketten vertraagd is, gaat dit om meer vertraging dan normaal.

Vooral afgelopen zaterdag, in het weekend waarin veel Nederlanders Sinterklaas vieren, waren er veel pakketten met vertraging. Toen werd 49 procent van de zendingen met vertraging geleverd. Waar vervoerders de drukte in de week van Black Friday nog konden bijbenen, lijken veel mensen erg laat hun sinterklaascadeaus te hebben besteld. Dit had vertraging tot aan het einde van de week als gevolg. Voor veel Nederlanders was het dus erg spannend of de cadeaus nog op tijd voor pakjesavond konden worden geleverd.

Zo goed als geen vertraging in week 49

Deze week worden er weinig vertragingen verwacht. Alleen van de pakketten die op 5 december werden opgepikt bij de verzender, wordt verwacht dat het anderhalve dag duurt voordat ze bij de consument zijn. Hierna lijkt de piekdrukte voorbij en kunnen vervoerders het aantal zendingen deze week hopelijk weer bijbenen. Zo is de voorspelling dat pakketten de rest van de week een dag na de eerste scan geleverd zullen worden.

Jeroen Gehlen, co-founder van Wuunder: “Ik kan alleen maar met trots kijken naar deze cijfers. In 2020 waren deze weken een gekkenhuis en liepen bezorgers constant achter de feiten aan. Het is duidelijk dat alle logistieke spelers hun uiterste best hebben gedaan de processen te optimaliseren om ‘pakketinfarcten’ te voorkomen. Ook het feit dat retailers steeds meer gewend zijn hun verzendingen te spreiden over verschillende gespecialiseerde vervoerders, zorgt ervoor dat de drukte op een natuurlijke manier gespreid wordt. Hiermee wordt opstapeling voorkomen. Al met al positieve ontwikkelingen en ik ben benieuwd hoe dit in de aanloop naar de kerstdagen standhoudt.”

 

—–

Over de Pakketradar, niet ter publicatie:

Pakketten worden als vertraagd beschouwd als ze niet zijn afgeleverd op de volgende werkdag. Voor de Waddeneilanden rekenen sommige vervoerders een extra werkdag. Dit is niet meegenomen. Afhalingen of leveringen in een parcelshop en problemen die verband houden met de verzender of ontvanger, worden niet meegerekend bij het berekenen van de vertragingen. Zowel particuliere als zakelijke zendingen zijn meegenomen in deze analyses. Levertijd is de tijd vanaf de eerste scan tot levering. Een leverduur van één dag is perfect en betekent dus geen vertragingen.

Om de data te voorspellen, is gebruik gemaakt van een tijdreeksanalyse (time series statistical modeling).

De kaarten zijn gebaseerd op zendingen bij de grootste Nederlandse vervoerders. De volgende vervoerders zijn hierin meegenomen:

  • GLS
  • DHL Parcel
  • DPD
  • PostNL

De grafieken zijn gebaseerd op zendingen bij de grootste Nederlandse vervoerders. De volgende services zijn hierin meegenomen:

  • DHL Europlus Benelux
  • DHL FOR YOU
  • DHL Parcel Connect
  • DPD Classic
  • DPD Home
  • DPD Parcelletter
  • GLS Business Parcel
  • GLS Euro Business Parcel
  • PostNL
  • PostNL Brievenbuspakket

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht