Industry Wire

Geplaatst door NationaleWatersportbank

Peer to Peer belangrijke aanjager opmars Watersport op de Middellandse zee

Steeds meer mensen huren een boot in de Middellandse zee om daar van hun welverdiende vakantie te genieten. Ook de verkoop van boten geschikt voor verhuur zit in de lift. De crisis, die ook de watersportindustrie hard raakte, lijkt daarmee te zijn overgewaaid.

Opmerkelijk veel jongeren
Jongeren vinden steeds beter hun weg naar de Middellandse kusten. De boten worden steeds ruimer en de vluchten goedkoper. Een week een boot huren kost gemiddeld €1800,- en een vliegticket naar Kroatië rond de €100,-. Voor €400,- per persoon heb je een week een boot en ben je op locatie aan de Middellandse zee. Een vakantie op een zeiljacht is daarmee voor een groep van acht jongeren opeens heel betaalbaar, zo vertelt Anne de Vries, directeur van de

NationaleWatersportbank.
In de crisis Anne de Vries richtte de NationaleWatersportbank in 2006 vlak voor de crisis op. De basis was zijn eigen ervaring met verhuurders in de Middellandse zee en het gevoel dat het beter kon. Inmiddels is het bedrijf, waaronder het succesvolle full service verhuurbedrijf Euroboatcharter en het Peer to Peer netwerk Tubbber vallen, ondanks de crisis een van de marktleiders in de Benelux. Het bedrijf verhuurt bijna 13.000 boten in meer dan 70 landen. Het geheim? Blijven luisteren naar de behoefte van de klant en sturen op innovatie.

Van whiteboard naar real time reserveren.
Toen de NationaleWatersportbank begon in het Middellandse zee gebied werden reserveringen letterlijk met sticky notes op een whiteboard geplakt. Viel er een blaadje af, dan was een boot dubbel geboekt. Ook liepen de verhuurperiodes zeer strikt van zaterdag tot zaterdag. “Nederlanders zitten daar niet op te wachten”, aldus de Vries. “ Wij zijn gewend aan de mogelijkheid van midweken en weekenden. Door te blijven sturen op betere systemen kunnen we klanten tegenwoordig steeds meer bieden. In ons online systeem kun je inmiddels real time reserveren naar jouw wensen. Een andere dag vertrekken? Dat is geen probleem. Zelf schipperen, ook mogelijk. Maar ook een full service vakantie met Nanny behoort tot het assortiment.”

Groeiende markt
Het eerste half jaar van 2017 kent de NationaleWatersportbank een groei van 46%. De waarde van het bedrijf werd na een eerste succesvolle eerste investeringsronde getaxeerd op 3 miljoen . 60,27% van de bestaande klanten boekt jaarlijks een nieuwe vakantie bij het bedrijf. Anne de Vries ziet dat vooral klanten die in het begin van de crisis voor het laatst reserveerden nu weer een boot huren. 80% van de klanten komt uit de Benelux, maar steeds meer Tsjechen, Duitsers, Amerikanen en mensen uit het Midden-Oosten vinden hun weg naar de Middellandse zee. De boten worden steeds groter en vooral de catamaran wordt vaker verhuurd.

Peer to peer
Peer to Peer kent een grote opmars binnen de verhuurindustrie. Bedrijven als Air BNB, Peerby en Uber spelen daar succesvol op in. De NationaleWatersportbank wil dit succes ook doorvoeren in de watersportmarkt. Met het Peer to Peer platform Tubbber bieden zij watersporters de kans alles zelf te regelen. Het platform geeft huurder en verhuurder een financiële garantie bij een overeenkomst en speelt daarmee een belangrijke bemiddelingsrol. Het platform kent inmiddels ruim 17.000 gebruikers en zorgt in het tweede hoogseizoen al voor 10% van de omzet van de NationaleWatersportbank.

Partner worden
De markt groeit en daarmee ook de mogelijkheden. De NationaleWatersportbank zoekt voor de ontwikkeling van het online platform Tubbber en de implementatie van dat platform partners met visie die, net zoals Anne de Vries, geloven in deze groeiende markt en willen bijdragen aan innovatie.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht