Industry Wire

Geplaatst door SmartOcto

De Persgroep versterkt datastrategie met beslissingssysteem SmartOcto

UTRECHT 23 mei 2019: De Persgroep sluit een 3-jarig contract met de Nederlandse startup SmartOcto.com om het datagedreven werken op alle redacties te intensiveren. Het Nederlandse systeem analyseert in real-time de cijfers van verhalen op alle relevante platforms en geeft per verhaal advies over de route naar meer journalistieke impact.

Het nemen van redactionele beslissingen op basis van data spelen een steeds belangrijkere rol op de redacties van de Persgroep. In dat licht is de keuze voor SmartOcto, die werd genomen na een uitgebreide test, een logisch stap. Directeur journalistiek Erik van Gruijthuijsen. “We willen impact. Een systeem dat niet alleen snel de cijfers laat zien, maar in real time met journalisten meedenkt over de volgende stappen is daarbij cruciaal. SmartOcto heeft die geautomatiseerde intelligentie en de journalistieke achtergrond die daarbij hoort.”

SmartOcto CEO Erik van Heeswijk spreekt van een uniek besluit: “We gaan verhalen, voorpagina’s en video’s meten, headline AB-testen; ons systeem gaat geautomatiseerd tips verstrekken aan veel van de grootste redacties van Nederland. Dat is voor media-innovatie een niet te onderschatten stap. En uiteraard ook voor ons. Hier hebben we als team jaren naartoe gewerkt.”

De startup SmartOcto werd in 2015 opgericht door Rutger Verhoeven en Erik van Heeswijk. Zij besloten op basis van vele jaren journalistieke ervaring dat analytics voor storytellers meer actiegericht moet worden.

De Persgroep Nederland is het grootste mediahuis van Nederland. Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app op tablet, smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Tentacles

Eind vorig jaar heeft SmartOcto in samenwerking met Fabrique, de Persgroep en Omroep Brabant een nieuwe functionaliteit voor de journalistieke redacties ontwikkeld. Tentacles is een toepassing om websites te optimaliseren en koppen te testen. Gisterenavond viel SmartOcto Tentacles in de prijzen bij de uitreiking van de jaarlijkse SpinAwards.

“Met een zilveren SpinAwards in de categorie Digital Service Idea wordt eens te meer bewezen dat de innovatieve kracht van het online beslissingssysteem SmartOcto steeds breder herkend en erkend wordt. Daar zijn we trots op!”, aldus CCO Rutger Verhoeven.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht