Industry Wire

Geplaatst door Omroep Gelderland

Personalisatie zorgt voor flinke groei website Omroep Gelderland

ARNHEM – Personalisatie is al jaren een van de voornaamste ontwikkelingen op het gebied van media- en contentmarketing. Verschillende regionale omroepen hebben daarom de handen ineen geslagen om werk te maken van gepersonaliseerd aanbevelen van artikelen op hun nieuwswebsites. 

Op de sites van RTV Oost, Omroep West, RTV Drenthe en Omroep Gelderland zijn deze aanbevelingen te vinden. Het doel is om specifieke artikelen onder de aandacht te brengen bij de mensen voor wie dat nieuws relevant is. Op de website van Omroep Gelderland bijvoorbeeld staan drie gepersonaliseerde artikelen onder het kopje: Dit heb je gemist. We zetten hieronder op een rij wat deze personalisatie in 2019 heeft opgeleverd.

15% meer artikelen gelezen
Het gepersonaliseerd aanbevelen van content zorgt voor 2 miljoen extra aangeklikte artikelen (pageviews) per jaar. Maar kliks zijn niet zaligmakend. Nog belangrijker is het om een meer relevant aanbod te hebben voor je gebruikers. En daar slagen we dankzij personalisatie in. Zo worden 5 miljoen extra artikelen daadwerkelijk uitgelezen.

Bezoekers blijven langer en komen vaker terug

Het aanbevelen van meer relevante content heeft ook een positief effect op de bezoekduur. Zo bleven vaste bezoekers van Gld.nl in 2019 gemiddeld 16% langer op de website ten opzichte van het jaar daarvoor. En bezoekers komen ook vaker terug. Zo zorgt personalisatie er bij Omroep Gelderland voor dat er jaarlijks 10.000 incidentele bezoekers, vaste gebruikers worden.

A/B testen van koppen vergroot het bereik

De webredacteuren van Omroep Gelderland kunnen koppen testen door een artikel twee verschillende koppen mee te geven. Bij ruim 1200 artikelen is in 2019 een A/B test gedaan. Het systeem meet welke kop de beste is. Daarbij wordt gekeken op welke kop het meeste geklikt wordt en in hoeverre het artikel wordt uitgelezen. Hiermee wordt clickbait voorkomen.

Gebruikers willen personalisatie

Uit een gebruikersonderzoek dat Omroep Gelderland heeft uitgevoerd, blijkt dat 83 procent van de gebruikers de aanbevelingen meestal tot altijd relevant vindt. Bijna de helft van de gebruikers geeft aan dankzij personalisatie meer artikelen te lezen. En 95 procent van de lezers vindt personalisatie een goede toevoeging aan de website.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht