Geplaatst door Dutch Startup Association

Petitie Digital Services Act voor startups en scaleups aangeboden aan Tweede Kamer

Amsterdam, 10 november 2020 – Vandaag biedt de grootste vertegenwoordiger voor startups, Dutch Startup Association, samen met partners Allied for Startups, Startup Amsterdam en Techleap.nl, een petitie aan de Tweede Kamer aan om zo aandacht te vragen voor de impact van de Digital Services Act op startups en scaleups. De Europese wet heeft meerdere belangrijke gevolgen voor startups en scale-ups als deze wordt ingediend zoals in juni dit jaar werd voorgesteld.

Namens de Kamercommissie Economische Zaken en Klimaat kregen Farid Azarkan (DENK, voorzitter), Arne Weverling (VVD), Hilde Palland (CDA)en Kathalijne Buitenweg (GroenLinks) deze overhandigd. Bovendien ondertekenden startups als TicketSwap, Coastr en PicNic de petitie. Nederlandse startups en scaleups de verklaring, waarbij de wetgeving gevolgen zou hebben op hun bedrijfsvoering. Uit onderzoek van Oxera blijkt dat kleine bedrijven onder de strengste DSA-regels met betrekking tot aansprakelijkheid meer dan 23 miljard euro kunnen verliezen.

“De invoering van de Europese wetgeving als Digital Services Act zou veel startups op een achterstand brengen op het gebied van digitalisering en het bijhouden van digitale (klant)gegevens. Bovendien zou het ze – in deze toch al ingewikkelde tijden – op veel extra kosten jagen, iets wat we bijvoorbeeld ook zagen bij de invoering van de AVG. Digitale vrijheid stimuleert grenzeloos zaken doen met tussenpersonen en gebruikers die niet geografisch verbonden zijn. Startups zijn de motor van de economie van morgen, door ze aan digitale banden te leggen wordt innovatie ingeperkt juist nu deze zo hard nodig is”, zegt Lucien Burm, voorzitter van Dutch Startup Association.

De verklaring omvat naast onderzoek naar de implicaties van de wetgeving, ook suggesties om de Digital Services Act beter vorm te geven. De belangenbehartigers roepen politiek Den Haag om op startende ondernemers één set van heldere bijgewerkte aansprakelijkheidsregels voor platforms die content van derden hosten in Europa te geven, startups niet te verplichten om alle inhoud die gebruikers uploaden op hun platform te volgen met dure en ondoelmatige filtertechnologieën en om te zorgen voor een robuust land van oorsprong beginsel, als basis voor ondernemers om alle markten in de EU te bereiken.