Industry Wire

Geplaatst door Picnic

Picnic bezorgt de eerste boodschappen in Amsterdam

Amsterdam, 8 maart 2018 – Online supermarkt heeft de eerste boodschappen bezorgd in Amsterdam. De duurzame, elektrische wagentjes rukten woensdag voor het eerst uit in de hoofdstad om de boodschappen gratis en tegen de laagste prijs aan huis te bezorgen. Picnic start in de wijken Watergraafsmeer, Rivierenbuurt, de Pijp en Bijlmermeer, waarna de bezorging geleidelijk over de gehele stad wordt uitgerold. Sinds de aankondiging enkele weken geleden schreven 7000 Amsterdammers zich in bij de websuper.

De uitbreiding is onderdeel van de landelijke uitrol van Picnic, dat eerder al van start ging in steden als Amersfoort, Utrecht, Rotterdam, Leiden, Delft en Den Haag. Omdat de distributiecentra in Nijkerk en Utrecht maximaal benut worden, heeft het bedrijf onlangs een nieuw distributiecentrum geopend in Diemen. Hierdoor is er voldoende capaciteit om de klanten in Amsterdam efficiënt te bedienen. Amsterdam telt in totaal ruim 450.000 huishoudens die uiteindelijk van Picnic gebruik kunnen maken.

Goede infrastructuur
Mede-oprichter van Picnic Joris Beckers: “Velen zeiden dat het onmogelijk was om Picnic in Amsterdam uit te rollen: te groot, te complex. Het heeft inderdaad wat tijd gekost om ook in de hoofdstad een goede infrastructuur en organisatie op te tuigen, maar we zijn er nu klaar voor.” Picnic gaat van start met ongeveer 15 wagentjes en 40 runners, de bezorgers. In de steden die Amsterdam voorgingen, liepen deze aantallen in de maanden na de start in recordtempo op, in lijn met de sterke groei in bestellingen.

De compacte elektrische wagentjes waarmee Picnic bezorgt zijn milieuvriendelijk, stil en staan niet in de weg. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk door haar klanten zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren.

Over Picnic
Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.

Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel. Ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Recent is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht