Industry Wire

Geplaatst door Picnic

Picnic levert eerste boodschappen aan inwoners Berkel en Rodenrijs

Picnic levert eerste boodschappen aan inwoners Berkel en Rodenrijs
Record: een op de drie huishoudens aangemeld voor websuper

Berkel en Rodenrijs, 31 maart 2021 – De markante, elektrische wagentjes van online supermarkt Picnic kleuren vanaf vandaag het straatbeeld in Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk, Bergschenhoek (gemeente Lansingerland) en Pijnacker. Met zo’n 10.000 inschrijvingen heeft ongeveer 30 procent van alle huishoudens in de vier plaatsen zich inmiddels bij Picnic aangemeld. Een record: niet eerder had zo’n hoog percentage zich al bij de start aangemeld voor de bezorgdienst.

Wethouder van Economische Zaken in Lansingerland Kathy Arends en haar collega van de gemeente Pijnacker-Nootdorp Ilona Jense gaven vanmiddag het startsein door het distributiepunt in Berkel en Rodenrijs met een grote schaar te openen, waarna de eerste boodschappen werden bezorgd.

‘Een uitkomst’
Wethouder Arends zegt ‘heel erg blij’ te zijn met de komst van Picnic. “Voor veel mensen is online boodschappen doen tegenwoordig een uitkomst. Lansingerland is een groeiende gemeente met veel drukbezette gezinnen. Maar nu in coronatijd is online boodschappen ook een uitkomst voor alle inwoners die niet zelf naar de winkel kunnen of willen.”

Een ander voordeel noemt de bestuurster het duurzame karakter van Picnic. “Het mooie is dat de last mile verzorgd wordt in een elektrische wagen. Dit is een stuk beter voor de mensen in de wijk en ook duurzaam. Daarnaast is het optimaliseren van de rijroute een mooie stap om extra belasting van het milieu maar ook de leefomgeving te beperken.”

Volgens Arends is Lansingerland met alle e-commercebedrijven die zich er hebben gevestigd een belangrijke logistieke vestigingsplaats in de regio geworden. Een positie die veel banen oplevert. “Het is goed om te zien dat met de komst van Picnic meer werkgelegenheid gebracht wordt naar Lansingerland en de regio.”

Veel animo
De animo om boodschappen aan huis bezorgd te krijgen is groot. Zo’n 10.000 huishoudens van Lansingerland en Pijnacker hebben zich ingeschreven. Dat komt neer op ongeveer 30 procent van het totaal aantal huishoudens. “Sinds onze lancering eind 2015 hebben naar verhouding niet eerder zo veel mensen zich al bij de start van de bezorging aangemeld. We zijn echt overweldigd door dit recordaantal huishoudens”, zegt medeoprichter van Picnic Michiel Muller.

Picnic gaat de komende tijd met steeds meer bezorgers en wagentjes de weg op. Volgens planning wordt de capaciteit gedurende dit jaar opgevoerd naar 35 wagentjes en 90 bezorgers.

Gefaseerd toegelaten
Inwoners van Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk, Bergschenhoek en Pijnacker kunnen zich via de Picnic-app op hun mobiele telefoon registreren en zich zo verzekeren van een plek op de wachtlijst. Iedereen die op de wachtlijst staat wordt gefaseerd toegelaten. “Hoe eerder mensen de app downloaden en zich inschrijven, hoe eerder ze aan de beurt zijn”, aldus Muller.

De websuper is al op veel plekken in de buurt van Lansingerland en Pijnacker actief, zoals Den Haag, Delft, Gouda, Zoetermeer, Rotterdam en Nootdorp. De uitbreiding is onderdeel van de landelijke uitrol van Picnic, dat onder meer al bezorgt in Amsterdam, Utrecht, Ede, Veenendaal en Venlo, en dat vorig jaar van start ging in onder meer Zwolle en Apeldoorn. Het aantal klanten steeg in 2020 naar bijna 600.000, verdeeld over meer dan 100 Nederlandse plaatsen.

Opening distributiecentrum
Tegelijk met de hub werd ook het nieuwe distributiecentrum (DC) in Berkel en Rodenrijs geopend. Het DC zit in hetzelfde pand als de hub en zou eigenlijk pas eind dit jaar de deuren openen. Vanwege de enorme toename van bestellingen is het DC versneld geopend. Het aantal mensen dat zich via de app aanmeldt voor de boodschappendienst neemt nog altijd sterk toe. Bovendien bestellen mensen die al bij Picnic afnemen vaker en meer boodschappen.

Vanuit Berkel en Rodenrijs worden niet alleen Lansingerland en omgeving van boodschappen voorzien, ook neemt het DC druk weg bij andere logistieke centra van Picnic. Muller: “Hierdoor creëren we extra capaciteit waarmee we dagelijks duizenden extra bestellingen kunnen afleveren in heel Nederland.” Het DC biedt werk aan ongeveer 500 medewerkers.

Over Picnic
Voor de lancering in Nederland eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.

Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Daarna is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht