Industry Wire

Geplaatst door Podimo

Podimo bereikt 300.000 betalende leden in Nederland

Amsterdam, maandag 8 december 2025 – Podimo heeft in Nederland de grens van 300.000 betalende leden gepasseerd. Deze mijlpaal onderstreept de volwassenheid van de Nederlandse podcastmarkt en dat een grote groep luisteraars bereid is te betalen voor hoogwaardige podcasts en luisterboeken.
Waar podcasten enkele jaren geleden nog vooral een hobby was, is inmiddels een volwaardige industrie ontstaan. Professionele studio’s, redacties en marketingteams werken dagelijks aan nieuwe shows, en tientallen makers kunnen inmiddels volledig of grotendeels leven van hun podcast. Podimo, Dag & Nacht Media en Tonny Media speelden hierin een centrale rol door de ontwikkeling van grote podcastshows en de introductie van vernieuwende verdienmodellen.
De groei naar 300.000 betalende leden is het resultaat van een combinatie van factoren: een tweeledig businessmodel, een snelgroeiende markt en de toenemende bereidheid van luisteraars om te betalen voor kwalitatieve content. Enerzijds rust het model op advertentie-inkomsten. Gezamenlijk zijn Podimo, Dag & Nacht Media en Tonny Media de grootste speler in Nederland op het gebied van podcastadvertenties, goed voor 73 procent van de totale advertentieomzet in de markt. Anderzijds is er het abonnementsmodel: 300.000 leden betalen maandelijks voor toegang tot exclusieve, reclamevrije en onderscheidende content in de Podimo-app. Een groot deel van deze inkomsten vloeit rechtstreeks terug naar makers. In totaal droegen 121 unieke podcasts – waaronder de 35 wekelijks exclusief bij Podimo verschijnende podcasts en elk jaar net zoveel tijdelijke series – aantoonbaar bij aan de groei naar 300.000 leden en de dominante marktpositie.
“In een paar jaar tijd zijn we van experimenteren met modellen naar een stabiele inkomstenstructuur gegaan,” zegt Isabelle Pinckaers, Head of Commercial.
“Door advertentie-inkomsten te combineren met abonnementen kunnen we structureel investeren in makers en ambitieuze nieuwe shows. Dat was met alleen advertenties of alleen een abonnement veel moeilijker geweest.”
Ook de samenstelling van het aanbod speelde een cruciale rol. In het eerste jaar trokken publieksfavorieten als Man man man, de podcast, Moordcast en Zelfspodcast veel nieuwe abonnees. In 2025 zorgden onder meer Bankzitters: Achter de Schermen, Held in Eigen Verhaal, de truecrime-docu Rot Fruit en de documentaire serie De Zeven Levens van Betty voor verdere groei. Vooral De Zeven Levens van Betty kreeg brede aandacht in de internationale pers.
Daarnaast ziet Podimo dat productinnovaties bijdragen aan de groeiversnelling. Luisteraars blijven aantoonbaar langer bij een aflevering wanneer deze ook in videovorm beschikbaar is. Ook de community-functies die in 2024 in de app werden geïntroduceerd, vergroten de betrokkenheid door makers en luisteraars directer met elkaar in contact te brengen. Afleveringen nabespreken, podcasters die polls plaatsen en extra video’s voor fanatieke luisteraars zijn een inmiddels niet meer weg te denken onderdeel van Podimo-ervaring.
In 2025 werd in totaal 43,5 miljoen uur geluisterd naar Podimo-content – een stijging van 33 procent ten opzichte van 2024. De populairste categorieën waren Entertainment, Persoonlijke verhalen en True Crime. Verhalende, journalistieke series zoals Rot Fruit, De Zeven Levens van Betty en Koud Bloed – Sektes lieten zien dat er een sterk groeiende behoefte is aan verhalende podcasts. De Podimo-app wordt in Nederland dagelijks 650.000 keer geopend, in lijn met het hoge aantal luisteruren.
Voor 2026 ziet Podimo duidelijke kansen. Het bedrijf wil verder investeren in hoogwaardige documentaireformats met ruimte voor sterke journalistieke verhalen. Tegelijkertijd werkt Podimo aan nieuwe app-functies die luisteraars en makers nog dichter bij elkaar brengen, onder meer door meer mogelijkheden voor interactie, community-opbouw en video. Dat laatste blijft een belangrijk speerpunt: inmiddels bekijkt 30 procent van de luisteraars hun podcasts in videovorm in de app. Daarnaast wil Podimo zich blijven verbinden aan spraakmakende makers en nieuwe stemmen, variërend van grote namen tot niche- en themacreators.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht