Geplaatst door Winkelstraat.nl

Populariteit Nederlandse merken blijft aantrekken onder jongeren

26 april 2022 – Hoewel streetwear en luxe fashion in het verleden twee uitersten leken in de modewereld, gaan ze tegenwoordig hand in hand. Dat blijkt uit onderzoek van Winkelstraat.nl in samenwerking met onderzoeksbureau Qrius. Nederlandse jongeren geven daarbij steeds meer uit aan luxe mode van juist lokale merken. Het aantal jongeren dat streetwear koopt van merken zoals Daily Paper en Filling Pieces is het afgelopen jaar met 14% gestegen.

Dat mode populair is onder jongeren is geen verrassing meer. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat ze steevast 87% van hun geld uitgeven aan fashion. Bovendien blijft de waardering voor merken van eigen bodem ieder jaar groeien. Zo geeft de helft (45%) van de Nederlandse jongeren geld uit aan luxe Nederlandse streetwear – een stijging van 14% ten opzichte van het jaar daarvoor. Onder andere Daily Paper, Malelions en In Gold We Trust blijven terugkerende favorieten. Daar komt bij dat de jongeren die voorkeur hebben voor internationale merken het afgelopen jaar met 7% gedaald is.

Joost van der Veer, CEO en medeoprichter Winkelstraat.nl: “De uitkomsten van dit onderzoek laten zien dat de vraag naar Nederlandse merken groeit. Dat biedt kansen voor bestaande designer merken en nieuwe labels. Het aanbod van lokale merken op ons platform is het afgelopen jaar met 50% gegroeid en we zijn dan ook vastberaden om dit de komende jaren verder uit te breiden.”

Platform als duurzamere keuze
Bij het kopen van luxeproducten, zoals fashion en accessoires, kiezen de meeste jongeren (42%) ervoor om dit in een echte winkel te doen. Desalniettemin is het verschil met shoppen via een online platform in het afgelopen jaar een stuk kleiner geworden. In 2021 koos 43% van de jongeren voor een webwinkel met meerdere merken en producten, het jaar daarvoor (2020) was dit nog minder dan 1 op de 3. Het lijkt erop dat jongeren bewuster shoppen en daarom kiezen voor een platform waar meerdere merken beschikbaar zijn. Zo hoeft een pakket maar één keer verstuurd te worden, in plaats dat deze van verschillende afzenders komen.

New Luxury Fashion Monitor
Luxe draait niet langer alleen om het uitdragen van rijkdom. Het uiten van een bepaalde subcultuur is steeds bepalender geworden in fashion. Hierdoor hebben in de afgelopen jaren sneakers en streetwear ook hun weg gevonden naar de top van de fashion industrie: de opkomst van New Luxury. De New Luxury Fashion Monitor van Winkelstraat.nl biedt inzicht in het shopgedrag van de huidige jonge generatie in Nederland en hun houding ten aanzien van luxe merken en mode. Het onderzoek is uitgevoerd door Qrius in opdracht van Winkelstraat.nl onder 1.000 Nederlandse jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 30 jaar.

NOOT VOOR DE REDACTIE – NIET VOOR PUBLICATIE

Over Winkelstraat.nl
In 2012 openden de deuren van Winkelstraat.nl. De producten op Winkelstraat.nl komen van exclusieve boutiques en merken, verspreid door heel Nederland en ook Europa. Inmiddels is Winkelstraat.nl de marktleider voor online luxury fashion shopping gericht op jongeren. Via Winkelstraat.nl krijgen shoppers toegang tot exclusieve collecties van Premium en Luxury Brands. Elke collectie is uniek en aangevuld met een flinke dosis limited editions. De meer dan 80.000 unieke items op Winkelstraat.nl zijn afkomstig van meer dan 600 (retail)partners uit Europa. Zij maken gebruik van het ecommerce platform van Winkelstraat.nl om shoppers met één klik toegang te bieden tot exclusieve collecties van meer Premium en Luxury Brands. Het aanbod op Winkelstraat.nl omvat al items uit winkels uit Nederland, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië Groot-Brittannië en België. Winkelstraat.nl is partner van Thuiswinkel Waarborg. Tijdens de Shopping Awards 2021 werd Winkelstraat.nl opgenomen in de top 3 van beste platformen in Nederland. Op Winkelstraat.nl vinden modeliefhebbers de mooiste merken zoals Dsquared2, Gucci, Kenzo, Alexander McQueen, Parajumpers, Airforce, Black Bananas, Reinders, Mason Garments en Filling Pieces.