Geplaatst door PostNL

PostNL illustreert hoe Nederland innoveert

Den Haag, 16 augustus 2021 – Op het nieuwste postzegelvel van PostNL gaat alle aandacht uit naar het innovatieve vermogen van ons land. De illustraties op de postzegels verwijzen naar uiteenlopende innovaties, ontwikkeld door wetenschappers van de TU Delft, de grootste en oudste technische universiteit van ons land.

Nederland neemt internationaal een vooraanstaande positie in als het om innovatief vermogen gaat. In de Europese Unie behoort ons land tot de top 5, wereldwijd zitten we in de top 10. De hoge score is onder meer te danken aan de intensieve publiek-private samenwerking tussen kennisinstellingen, overheden en bedrijfsleven.

Zomers

Op elk van de 10 postzegels van het postzegelvel Innovatief Nederland staat een vrolijke illustratie over een bijzonder innovatieproject van de TU Delft. De illustraties zijn gemaakt door cartoonist en striptekenaar Erwin Suvaal uit Rijsbergen. De zomers gekleurde tekeningen laten met een knipoog de essentie en de toepassing van iedere innovatie zien.

Luchtig

Op het kleine oppervlak van de postzegels is Suvaal erin geslaagd in elke illustratie iets luchtigs te brengen. Dat doet hij door eerst de elementen te selecteren die nodig zijn om de innovatie te kunnen begrijpen. “Bij de zonne-energie op de binnenwateren bijvoorbeeld gaat het om water en om zonnepanelen”, aldus Suvaal. “Dus daar kun je niet omheen. Maar ik teken er iets bij waardoor het tot leven komt. Door bijvoorbeeld het water te benadrukken met een man in een bootje die tussen de zonnepanelen door roeit.”

Stadia van innovatie

De postzegels laten zien dat de innovaties op allerlei gebieden worden toegepast, uiteenlopend van energiebesparingsprojecten, slimme transportoplossingen en flexibele productiemogelijkheden tot effectief watermanagement en vernieuwingen in de gezondheidszorg. In de selectie is rekening gehouden met de stadia die een innovatie doorloopt. Zo zijn er uitvindingen die zich nog in een prototypefase bevinden, worden andere innovaties op dit moment uitgebreid getest en zijn weer andere volop in productie.

Innovaties door samenwerking

Naast toonaangevend onderwijs en onderzoek zet de TU Delft vol in op innovatie. Een belangrijke broedplaats daarvoor is de TU Delft Campus: een uniek ecosysteem met meer dan 250 bedrijven, startups, onderzoeksinstituten en fieldlabs, met de universiteit als kloppend hart. Paul Althuis, Directeur TU Delft Innovation & Impact Centre: “We geloven sterk in de samenwerking tussen wetenschap en partners om innovaties te versnellen en oplossingen te bieden voor actuele uitdagingen in de samenleving. We zijn er trots op dat deze innovaties nu op een postzegel staan en zo de wereld overgaan.”

Verkrijgbaarheid

Het postzegelvel Innovatief Nederland telt 10 verschillende postzegels met de waardeaanduiding Nederland 1, bedoeld voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. De postzegels zijn vanaf 16 augustus 2021 verkrijgbaar bij de Bruna-winkels en via de website. De postzegels zijn ook telefonisch te bestellen bij de klantenservice van Collect Club op telefoonnummer 088 – 868 99 00. De geldigheidstermijn is onbepaald.