Industry Wire

Geplaatst door PostNL

PostNL: vol aan de bak met miljoenen Black Friday-pakjes

Den Haag, 24 november 2022 – Morgen is het Black Friday in Nederland. De overgewaaide Amerikaanse feestdag wordt door veel Nederlanders benut om alvast cadeaus voor Sinterklaas en Kerstmis in te slaan en daarbij gebruik te maken van de vele kortingsacties van webshops. Gedurende het jaar zijn allerlei voorbereidingen getroffen zodat PostNL er klaar voor is om op piekmomenten rond de twee miljoen pakketten per dag te kunnen bezorgen.
Thanksgiving
In Amerika valt Black Friday op de vrijdag na Thanksgiving, en geldt daar als start van de kerstinkopen. Sinds 2015 is de feestdag ook in Nederland geland en inmiddels helemaal ingeburgerd. Uit onderzoek dat PostNL deed onder ruim 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder blijkt dat 48% van de Nederlanders online cadeautjes voor de feestdagen bestelt omdat er online vaak goede aanbiedingen zijn. Om de drukte te spreiden, bieden webwinkels overigens niet alleen op Black Friday kortingen aan. Veel webwinkels hanteren een Black Friday Week waardoor consumenten meerdere dagen achter elkaar van mooie kortingen kunnen profiteren.
Schouders eronder
Rondom Black Friday is het op alle pakkettensorteercentra extra druk. Vanwege de drukte wordt er langer doorgewerkt, op meer locaties en met meer mensen. Ook worden er extra vrachtwagens ingezet én zijn er meer pakketbezorgers op pad. Een mooie traditie binnen PostNL is dat ook kantoormedewerkers hun handen uit de mouwen steken, met hulp bij het laden van de pakketbussen of in de bezorging. Voor veel medewerkers is het de mooiste tijd van het jaar. In alle sorteercentra worden leuke dingen georganiseerd, staan kerstwensbomen (waar medewerkers een kerstwens in kunnen hangen) en wordt getrakteerd (van pepernoten tot frietkraampjes en kerstontbijtjes). Op diverse locaties komen Sinterklazen en kerstmannen de boel opluisteren.
Over het onderzoek
Dit onderzoek is een initiatief van PostNL en uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau PanelWizard onder ruim 1.000 respondenten in de leeftijd vanaf 18 jaar. De respondenten zijn een representatieve afspiegeling van de Nederlandse samenleving.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht