Industry Wire

Geplaatst door Trustpilot

Prijs bepaalt keuze voor webwinkel in België, reviews bepalend in Nederland

Kopenhagen – Biedt een webwinkel de beste prijs? Dat bepaalt voor veel Belgische online consumenten bij welke webwinkel ze een aankoop doen. Daarin verschillen ze van Nederlandse online shoppers, die juist de aanwezigheid van klantenbeoordelingen doorslaggevend vinden. Dat blijkt uit een online poll die reviewplatform Trustpilot hield onder ruim 2500 Belgen en Nederlanders. Die poll laat ook zien dat tijdens het winkelen in veel gevallen meerdere webwinkels vergeleken worden en dat het belang van online reviews ook in België snel toeneemt. 

Prijs en reviews belangrijk bij aankopen

Online reviewplatform Trustpilot deed op haar eigen platform onderzoek onder Nederlandse en Belgische shoppers naar wat hen bewoog om wel of niet voor een bepaalde webwinkel te kiezen. Ruim 40 procent van de Nederlandse respondenten geeft aan dat ze de aanwezigheid van reviews daarbij het belangrijkst vinden. Het Belgische winkelend publiek hecht minder waarde aan online reviews. Daar is het juist de prijs van een product die leidt tot een aankoop. Van de Belgische respondenten geeft 35 procent aan dat prijs het belangrijkst is, tegenover 28 procent die zegt reviews belangrijk te vinden. 

“Deze cijfers laten zien dat, naast de prijs van een product, het oordeel van klanten enorm bepalend is voor het koopgedrag van consumenten“, zegt Chris van Dongen, sales manager Benelux van Trustpilot. “Het feit dat klanten groot belang aan de mening van anderen hechten bij het doen van hun aankopen, maakt het ook essentieel voor online retailers om daar goed op in te spelen. In Nederland is de gebruikersbeoordeling al niet meer weg te denken uit het aankoopproces. In België zien we dat nu dezelfde kant op gaan.” 

Aantal Belgische reviews groeit snel

Uit gebruikscijfers van Trustpilot blijkt dat het aantal reviews in België snel groeit. Er worden op het platform van Trustpilot maandelijks tweemaal zoveel Nederlandse als Belgische reviews geplaatst. Op dit moment zijn er ruim 5 miljoen klantenbeoordelingen van Nederlandse winkels te vinden, tegenover 550.000 Belgische. Dat laatste aantal groeit echter snel. Momenteel worden er maandelijks 50 procent meer Belgische beoordelingen achtergelaten dan in dezelfde periode vorig jaar. 

Keurmerk ook belangrijk

Ondanks dat er tussen beide landen een groot verschil zit in hoe belangrijk de reviews worden gevonden, zijn Belgische en Nederlandse consumenten het wel over een ding eens: als er positieve reviews getoond worden bij een webshop, is men veel vaker geneigd daar een aankoop te doen. Voor Nederlanders geldt dit voor 81 procent van de respondenten, in België voor 77 procent. Ook een keurmerk helpt. Bijna 63 procent van de Nederlandse consumenten koopt eerder bij een winkel die bijvoorbeeld een Thuiswinkel waarborg heeft. Van Belgische shoppers geeft 41 procent aan eerder te kopen bij een winkel met Unizo of safeshop label. 

Verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië

Opvallend is dat er soms grote verschillen zitten tussen het winkelend publiek in het Nederlandstalige Vlaanderen en het Franstalige Wallonië. Zo vindt 55 procent van de Walen een keurmerk erg belangrijk, tegenover 32 procent van de Vlamingen. Datzelfde geldt voor het belang van reviews in het algemeen. Hoewel gemiddeld genomen de prijs van een product leidend is, volgt in Vlaanderen de aanwezigheid van reviews direct als het op een na belangrijkste criterium. In Wallonië een keurmerk het op een na belangrijkst, pas daarna gevolgd door gebruikersbeoordelingen. 

Klikken, klikken, dan pas kopen

In zowel Nederland als België vinden consumenten het belangrijk om meerdere webshops te vergelijken voor ze overgaan tot een aankoop. Ruim een kwart van de mensen bezoekt daarbij meer dan vijf webwinkels. “Consumenten winnen graag veel informatie in voordat ze afrekenen”, zegt Van Dongen. “Webwinkels kunnen daarop inspelen door in die informatiebehoefte te voorzien. Bijvoorbeeld door het geven van gedetailleerde en actuele productinformatie, maar ook klantervaringen spelen hierbij een rol.”

                                                                                                                                     

 

Over het onderzoek

Bovenstaande cijfers zijn afkomstig uit onderzoek van Trustpilot onder online consumenten. Daarvoor werd in september 2019 de mening gevraagd van 1349 Nederlandse en 1260 Belgische online shoppers in zowel Vlaanderen als Wallonië polls op het eigen platform van Trustpilot. 

Over Trustpilot

Trustpilot is ’s werelds grootste reviewplatform, gratis en open te gebruiken voor iedereen. Het biedt aan consumenten een plek om hun beoordelingen over bedrijven te delen en biedt ondernemers de mogelijkheid om feedback van hun klanten in een positieve reputatie en Trustscore om te zetten. De beoordelingen van Trustpilot worden elke maand 3 miljard keer gezien door consumenten over de hele wereld. Met kantoren in Kopenhagen, Londen, New York, Denver, Berlijn, Melbourne en Vilnius en 800 werknemers, vertegenwoordigt Trustpilot meer dan 45 verschillende nationaliteiten. Kijk voor meer informatie op: https://nl-be.trustpilot.com/

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht