Industry Wire

Geplaatst door Manutan

Procurement trends voor 2023: Automatisering, duurzaamheid en transparantie in de supply chain

De wereld van procurement is constant in beweging. De belangrijkste trends die wij verwachten in 2023 zijn automatisering, maatschappelijk verantwoord inkopen en transparantie in de supply chain:

  1. Automatisering

Het gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning om procurementprocessen te verbeteren zal in 2023 verder toenemen. Uit onderzoek blijkt dat drie op de vier supply chain executives geavanceerde data-analyses als meest cruciale supply chain-technologie zien.[1] Door data op een slimme manier te verwerken en te analyseren, kan een bedrijf waardevolle inzichten verkrijgen in klantervaringen en -wensen of de zwakke punten in de toeleveringsketen. Door te investeren in deze ‘smart analytics’ wordt de inkoop blijvend verbeterd.

  1. Maatschappelijk verantwoord inkopen

Duurzaamheid zal steeds belangrijker worden in de procurementstrategie van bedrijven. Bedrijven zullen meer aandacht moeten besteden aan maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI), waarbij rekening wordt gehouden met de impact die inkopen hebben op het milieu en onze sociale leefomgeving. Dit is van cruciaal belang voor het behalen van klimaat- en milieuafspraken.

Volgens onderzoek is duurzame inkoop bij uitstek het onderdeel binnen de organisatie waar de meeste CO2-uitstoot bespaard kan worden. Ongeveer 80% van de totale CO2-uitstoot van een bedrijf komt voort uit de supply chain.[2] In 2023 zullen bedrijven hun procurementprocessen moeten herzien om te zorgen dat ze duurzame producten en leveranciers selecteren.

  1. Transparantie van de supply chain

Transparantie binnen de supply chain wordt steeds belangrijker voor bedrijven.[3] Dit omvat inzicht in de oorsprong en traceerbaarheid van producten, arbeidsomstandigheden en maatschappelijke verantwoordelijkheid van leveranciers. Bedrijven zullen steeds meer eisen stellen aan hun leveranciers en moeten hiervoor hun verantwoordelijkheid nemen binnen de supply chain. De verwachting is dat bedrijven in toenemende mate eisen gaan stellen aan hun leveranciers.

Inspelen op de trends

Deze trends zullen de procurementprocessen in 2023 blijven veranderen en verbeteren. Bedrijven die zich aanpassen aan deze veranderingen, zullen zich onderscheiden en hun concurrentiepositie versterken. Aangezien het lastig kan zijn om hier proactief op in te spelen, heeft Manutan een platform ontwikkeld voor inkoop- en leveranciersbeheer. Hierdoor wordt het mogelijk voor bedrijven om in te spelen op de huidige procurement trends.

Door het beheer van inkoop en leveranciers, kunnen bedrijven de transparantie binnen hun supply chain verbeteren en de samenwerking met leveranciers versterken. Bovendien biedt Manutan oplossingen voor kostenbeheer, waardoor bedrijven in staat zijn de totale kosten van producten en materialen te beheren en te optimaliseren.

“Duurzaamheid en transparantie zijn al langer hot topic in de wereld van procurement en zullen dit jaar nóg belangrijker worden”, aldus Ghislaine Ottevanger, Managing Director Manutan Benelux & Germany. “Het is belangrijk dat bedrijven worden gestimuleerd het werken van de toekomst te omarmen. Door te investeren in bovengenoemde trends kunnen bedrijven hun klanten blijvend duurzame oplossingen bieden, want samen werken we aan de wereld van morgen.”

[1] Gartner. (2022). Gartner Predicts the Future of Supply Chain Technology

[2] McKinsey. (2016). Starting at the source: Sustainability in supply chains.

[3] Gartner. (2022). Supply Chain Trends: Focus on Resilience and Transparency

 

+++

Noot voor de redactie

Over Manutan

Manutan is de Europese leider in B2B e-commerce en gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen. Manutan heeft een assortiment van meer dan 200.000 producten om werken elke dag leuker, makkelijker, veiliger en succesvoller te maken. Haar alles-in-één product- en dienstenaanbod stelt klanten bovendien in staat om dagelijks efficiënt en duurzaam te werken en aankopen te optimaliseren.

 

Manutan Nederland maakt al ruim 25 jaar deel uit van de internationale Manutan Group. Een familie van sterke organisaties, die het belang van medewerkers, klanten en de samenleving vooropstellen, in onze visie verwoord als ‘Ondernemen voor een betere wereld’. En daar plukken onze medewerkers, klanten en zelfs de samenleving de vruchten van.

De Manutan Group heeft 27 dochterondernemingen in 17 Europese landen met samen meer dan 2.200 werknemers. In 2022 heeft Manutan Nederland het label ‘Great Place to Work’ ontvangen.

Meer informatie over de Manutan Group is te vinden op www.manutan.com of bezoek de Nederlandse website via www.manutan.nl. Blijf op de hoogte van onze laatste ontwikkelingen en volg ons via LinkedInFacebookYoutube en onze blogs.

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht