Industry Wire

Geplaatst door 180 Amsterdam

Reclamebureau 180 Amsterdam ontwikkelt campagne als oppepper Europese tuinbouwsector voor o.a. Bloemenbureau Holland

Vandaag start in Nederland de nieuwe campagne van Bloemenbureau Holland met in de hoofdrol het uitdagende leven van planten en bloemen. In diverse uitingen die reclamebureau 180 Amsterdam ontwikkelde, wordt duidelijk hoe planten en bloemen ondanks fikse tegenslagen tijdens hun groei, altijd terugvechten en omhoogkijken naar de zon.

Door de vergelijking naar ons COVID-leven op dit moment te maken, wil het bureau laten zien: als zij het kunnen, waarom wij dan niet? De gemakkelijkste manier om geïnspireerd te raken door de energie van planten en bloemen, is door ze zelf in huis te halen. De campagne moet een boost geven aan de Europese tuinbouwsector die onder druk staat door de huidige omstandigheden als gevolg van het coronavirus. De campagne wordt later deze maand uitgerold in, Duitsland, België, Oostenrijk, Denemarken en Bulgarije en loopt momenteel al in Frankrijk.

Morele steun wordt groene steun
Planten en bloemen hebben een bewezen positief effect op het welzijn. Of het nu thuis is, op de werkplek thuis of op het werk. Het is de oppepper van kopen, geven, genieten en de stabiliteit en opluchting bij het verzorgen en/of kweken. Dat is altijd relevant, maar in de huidige tijd wordt het een levensnoodzaak voor iedereen. Managing Director Dennis van der Lubbe van Bloemenbureau Holland: “Afgelopen jaar was een achtbaan. Eerst sloten alle winkels en stortte de internationale bloemenhandel in. Vervolgens zagen we in de lockdown een enorme toename van de verkoop, omdat iedereen er thuis toch iets moois van ging maken. Dat gevoel proberen we te pakken en om te zetten in een structurele gedragsverandering. Want bloemen en planten hebben nu eenmaal een diepgeworteld positief effect op mensen.”

Sterke en complexe emotionele band
De campagne is ontwikkeld in opdracht van het Consortium for Reviving the European Flowers & Plants Market. Dit is een samenwerkingsverband tussen Bloemenbureau Holland, BAOPN, Blumenbüro Österreich, Floradania, Val’hor en VLAM. Bram de Rooij, Creative Director 180 Amsterdam: “Net als in als ons werk voor het Bloemenbureau proberen we één ding over het voetlicht te brengen: bloemen en planten doen ertoe en hebben een sterke en complexe emotionele band met mensen. Om in deze moeilijke tijden mensen te inspireren, hebben we bloemen en planten van hun meest kwetsbare kant laten zien – een kant die we normaal gesproken niet laten zien in reclame.”

COVID-19 heeft gevolgen voor de gehele Europese tuinbouwsector en is sterk afhankelijk van de interne Europese markt. De zeven landen zijn goed voor 59% van de Europese consumptie. Alleen al in maart en april ’20 verloor de sector 10% van een markt van 48 miljard euro. De door de EU gefinancierde campagne in 2021 moet bijdragen aan het herstel van de marktomstandigheden.

De campagne bestaat uit een 30″ OLV, 3x POS posters en corporate assets.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht