Industry Wire

Geplaatst door Picnic

Recordaantal klanten in Leiden voor online supermarkt Picnic

Leiden, 25 oktober 2017 – Online supermarkt Picnic heeft in Leiden een recordaantal aanmeldingen ontvangen. In korte tijd meldden 5500 klanten zich aan: nog nooit stond bij de websuper de teller – in verhouding tot het aantal inwoners – vóór de eerste levering al zo hoog.

Wethouder Robert Strijk opende woensdag het distributiepunt van Picnic aan de Rooseveltstraat, van waaruit het boodschappen gaat bezorgen in Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Voorschoten en Warmond. Voor de bezorging wordt gebruik gemaakt van elektrische wagentjes. De wethouder, die onder andere economie en bereikbaarheid in zijn portefeuille heeft, denkt dat Picnic goed past bij de stad Leiden. De eerste bestelling werd symbolisch overhandigd aan Leidenaar van het Jaar Emile van Aelst.

Duurzaam
De wethouder, die onder andere economie en bereikbaarheid in de portefeuille heeft, denkt dat Picnic goed past bij de stad Leiden. “Het is een jonge, innovatieve onderneming die perfect aansluit bij de creatieve ondernemers en bewoners in de stad. De duurzame, elektrische wagentjes van Picnic zijn bovendien een schone en slimme manier van vervoer, die past bij ons streven om de stad op een effectieve en duurzame manier bereikbaar te houden.”

Mede-oprichter van Picnic Michiel Muller is aangenaam verrast door de grote stroom aanmeldingen. “Nog nooit was het enthousiasme in een nieuwe stad zó groot, dus we voelen ons meer dan welkom in Leiden. Ons doel is om straks bij álle Leidenaren de boodschappen gratis aan huis te bezorgen.”

Landelijke uitrol
De uitbreiding is onderdeel van de landelijke uitrol van Picnic. Het aantal klanten van de online supermarkt verdubbelde in het eerste half jaar van 2017 tot 65.000. Dit kwam onder meer doordat de boodschappendienst actief werd in steeds meer steden. Op 1 januari van dit jaar bezorgde het bedrijf de boodschappen gratis aan huis in 6 steden, op 30 juni stond de teller op 24 steden. Het aantal elektrische wagentjes waarmee bezorgd werd steeg naar 250, terwijl nog eens 100 wagentjes besteld zijn en de komende maanden geleverd worden. Aan het eind van het eerste half jaar had Picnic 650 bezorgers in dienst.

De compacte elektrische wagentjes waarmee Picnic bezorgt zijn milieuvriendelijk, stil en staan niet in de weg. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk door haar klanten zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren.

Over Picnic
Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.

Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Recent is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht