Geplaatst door Reducept

Reducept bestrijdt chronische pijn met Virtual Reality

Het Friese e-healthbedrijf Reducept heeft een investering opgehaald bij Healthy.Capital. Door deze investering wordt in september een VR-game voor het bestrijden van chronische pijnklachten naar de markt gebracht. Door middel van een VR-bril en de training in spelvorm van Reducept is het straks mogelijk om de controle terug te nemen over chronische pijn, een probleem dat bij ruim 2 miljoen Nederlanders speelt. Healthy.Capital, een nieuw VC-fonds dat met kapitaal de innovatie in de zorgsector wil versnellen, zet met deze investering zijn ambities kracht bij.

Naar de markt

Na het winnen van meerdere pitch- en startupprijzen, waaronder de Accenture European Health Tech Innovation Award, hebben diverse zorginstellingen en fysiotherapeuten zoals het Radboud Ziekenhuis in Nijmegen al een pre-order gedaan voor een software-licentie waarmee ze toegang hebben tot een bètaversie van de nieuwe behandelmethode. In september is de ontwikkeling van het product afgerond en gaat Reducept naar de markt. “We richten ons momenteel op zorginstellingen en fysiotherapeuten, maar de ambitie is dat patiënten de training in de toekomst ook direct zelf kunnen starten”, aldus medeoprichter Louis Zantema.

Beïnvloeding van het brein

Pijn is een sensorisch en emotioneel proces, waarbij de hoeveelheid pijn die iemand ervaart niet altijd samenhangt met de schade in het lichaam. De gedachte achter het gebruik van Reducept is dat de training het emotionele brein beïnvloedt waardoor de patiënt leert de pijn zelf te beïnvloeden. Door middel van een spel waarin wordt uitgelegd hoe pijn in het lichaam werkt en patiënten letterlijk de signalen wegschieten die pijn kunnen veroorzaken, wordt de werkelijke pijn die zij ervaren op een positieve manier beïnvloed. Zantema legt het uit: “Het spel zorgt ervoor dat je brein de signalen uit je lichaam anders interpreteert, doordat je emotionele brein denkt dat wat je ziet in VR echt is. Door middel van informatie, beelden, kleuren en muziek creëren we een gevoel van veiligheid en positiviteit voor de patiënt en dat heeft bewezen effect in de periode na het spelen van de training.”

Start Reducept

Tijdens haar masteropleiding digitale zorginnovatie kwam Margryt Fennema (25) in contact met GZ-psycholoog Louis Zantema (31). Samen zijn zij opzoek gegaan naar een manier waarop technologie ingezet kan worden om pijn te bestrijden zonder bijwerkingen. Gedurende dit onderzoek toetsten ze verschillende interventiemethodes waaronder het aanbieden van informatie over chronische pijn op een website en groepssessies met lotgenoten. Wat echter het meest veelbelovend was, was een trial met een VR-bril. Dit idee hebben Fennema en Zantema verder ontwikkeld onder de naam Reducept.