Reggefiber optimaliseert ontwerp van glasvezelnetwerken met cloud-applicatie

Reggefiber heeft een grote efficiencyslag in het ontwerpen en beheren van glasvezelnetwerken gemaakt dankzij de ontwikkeling van de GIS-applicatie Geostruct in de cloud. De complete engineeringsafdeling van het glasvezelbedrijf en de eerste aannemers werken inmiddels met de nieuwe applicatie. Alle betrokken partijen kunnen hierdoor in hun eigen digitale omgeving in real-time samenwerken aan het definitieve ontwerp van een netwerk. Dankzij de nieuwe werkwijze is het voortraject ingekort van drie maanden naar vijf dagen en de revisie van acht weken naar twee dagen. Daarnaast is de kans op fouten sterk gereduceerd.

Het aanlegproces van Reggefiber bestaat uit verschillende fasen waarbij diverse partners, zoals aannemers, betrokken zijn. De beoogde route voor de aanleg van de glasvezelinfrastructuur wordt eerst uitgewerkt in een ontwerp, waarna er samen met de aannemer wordt bekeken hoe dit ontwerp kan worden uitgewerkt en welke praktische aanpassingen er nodig zijn. De uitwisseling van informatie is in dit proces cruciaal. Voorheen vond deze uitwisseling fysiek plaats: metingen op locatie werden op papier genoteerd en later op kantoor digitaal ingevoerd. Deze werkwijze was onnodig tijdrovend en bovendien foutgevoelig.

Real-time
Met de cloud-applicatie Geostruct, die wordt aangeboden via een cloud-platform van Qwise, hebben de engineers bij zowel Reggefiber als bij de aannemers via hun laptop of tablet met wifi- of 3G-verbinding toegang tot hun eigen digitale, beveiligde omgeving. Per project kan worden bepaald wie toegang krijgt en met de eigen inlogcode krijgt iedere aannemer alleen toegang tot de projecten waartoe hij of zij geautoriseerd is. In de online omgeving kunnen zij ter plaatse veranderingen doorvoeren en ontwerpen, documenten, foto’s en andere gegevens met collega’s delen. Alle informatie is uiteindelijk eenduidig en veilig vastgelegd in een centrale database die een gedetailleerd overzicht geeft van de glasvezelnetwerken en -aansluitingen in openbaar gebied.

Augmented reality
De cloud-applicatie is onderdeel van een grotere innovatieslag binnen het aanlegproces van glasvezel. De applicatie wordt de komende tijd geoptimaliseerd en uitgerold bij alle partners. Ondertussen werkt Reggefiber aan nieuwe innovaties binnen het aanlegproces, zoals oplossingen met augmented reality. Momenteel onderzoekt Reggefiber bijvoorbeeld de toepasbaarheid van Google Glass en worden de voor Reggefiber ontwikkelde applicaties voor Google Glass getest. Ook wordt er sinds kort gewerkt met een grondradar die de meetresultaten direct uploadt en deelt in de cloud-omgeving.

Bjorn ten Broeke, projectmanager bij Reggefiber: “Iedere maand sluiten we ruim 30.000 Nederlandse huishoudens aan op glasvezel. Het is essentieel dat bewoners hier zo min mogelijk hinder van ondervinden, dus hoe sneller dit proces gaat, hoe beter. Bovendien streven we ernaar de netwerken zo gedetailleerd mogelijk te registreren en aanlegschade te voorkomen. Met de toepassing van nieuwe technologieën maken we het ontwerp- en aanlegproces steeds beter en innovatiever.”