Geplaatst door RetailSonar

RetailSonar wordt grootste Europese location intelligence speler na Franse overname

Steeds de juiste locatiebeslissingen nemen dankzij data & slimme algoritmes. Dat is het uitgangspunt van RetailSonar, een Nederlands-Belgische scale-up die o.a. de locatiestrategie van Action, Randstad, Jumbo, McDonald’s, Bouwmaat & VodafoneZiggo ondersteunt. Met de overname van het Parijse studiebureau Geocible brengen ze hun internationale expansie in een nieuwe stroomversnelling. “Sinds corona is er voor retailers geen enkele ruimte meer voor foute beslissingen”.

Elk jaar meer dan 8.000 locatie-simulaties
“RetailSonar telt anno 2021 meer dan 200 internationale klanten”, vertelt CEO Dieter Debels. “Dat zijn stuk voor stuk retailers & dienstverlenende bedrijven die dankzij het RetailSonar-platform steeds de juiste locatiebeslissingen nemen. Optimalisatie, krimp, sluitingen of expansie, elk jaar rekenen onze klanten samen meer dan 8.000 scenario’s door in hun eigen platform. Zo ondersteunen we o.a. de locatiekeuzes van PLUS, Intratuin, Leen Bakker, Decathlon & Adecco.

Europese expansie in cijfers
Internationalisatie is een essentieel onderdeel van het RetailSonar-DNA. “Onze oplossingen zijn op dit moment beschikbaar in 14 Europese landen. Daar komt jaarlijks data uit nieuwe landen bij. We zijn met stip marktleider in de Benelux en hebben daarnaast ook al flink wat tevreden Franse klanten. We zien Frankrijk als één van onze belangrijkste groeimarkten. Om onze ambities waar te maken zochten we naar een geschikte overname-partner”.

Geocible: meer dan 20 jaar geomarketing-ervaring
De keuze viel op het Parijse geomarketingbedrijf Geocible. Algemeen directeur Olivier Lamy richtte het bedrijf op in 1997. “Al 24 jaar lang zorgen we voor data-gedreven antwoorden op strategische locatievraagstukken. We staan bekend om onze ijzersterke kwaliteit. Vakwerk afleveren zit in ons bloed. Zelfs concurrenten praten vol bewondering over onze technologische expertise.”
90% accurate omzetvoorspellingen

“We maken nooit beloftes die we niet waar kunnen maken. Sinds de samenwerking met RetailSonar kunnen we nu ook de écht complexe vraagstukken beantwoorden. Met accuratere data, meer focus op optimalisatie en bovenal 90% accurate omzetvoorspellingen maken we samen de locatiestrategie in de Franse retailsector slimmer dan ooit.”

Au revoir Geocible, bienvenue RetailSonar France!
Bij een nieuwe start hoort een nieuwe naam. “Sinds 1 september gaat Geocible verder onder de naam RetailSonar France”, vertelt Olivier Lamy. “Vol vertrouwen & ambitie voegen we ons als nieuwste lid bij de internationale RetailSonar groep”.

Die groep telt ondertussen meer dan 45 experts met 6 nationaliteiten en is actief vanuit 3 verschillende kantoren: Utrecht, Gent & Parijs. Volgens CEO Dieter Debels maakt lokale expertise het verschil. “Niet alleen de taal maar ook de lokale dynamieken & ervaring zijn cruciaal om voor elk land & elke sector de juiste locatiebeslissingen te garanderen.”

Internationale groei versnellen
Wat brengt de toekomst voor RetailSonar? “De komende maanden focussen we verder op de uitrol van RetailSonar France. Daarna plannen we ook een externe investeringsronde om onze unieke oplossingen verder op te schalen en willen we snel verder groeien in andere Europese markten zoals Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Scandinavië.”

“In deze snel veranderende wereld is het essentieel om de vinger aan de pols te houden. Door onze internationalisatie versterken we non-stop de knowhow binnen onze organisatie. Daar profiteren ook onze bestaande klanten volop van.”

Over RetailSonar
RetailSonar werd in 2011 opgericht door Dieter Debels. Deze Nederlands-Belgische scale-up helpt retailers om steeds de juiste locatiebeslissingen te nemen. Welke locaties kan ik sluiten of verkleinen? Wat is de impact op klanten & omzet? En waar liggen nog nieuwe interessante locaties? Retailers vinden alle antwoorden in hun eigen RetailSonar-platform dat op basis van AI en big data klantengedrag tot 90% accuraat voorspelt.
Perscontact