Industry Wire

Geplaatst door Rituals Cosmetics / Coebergh Communicatie & PR

Rituals Cosmetics luidt 2022 in met B Corp-certificering

Het luxe beautymerk Rituals Cosmetics mag zich met trots ‘B Corporation’ noemen. Rituals sluit zich hiermee aan bij een groeiende beweging van bedrijven die zich inzetten om een meer inclusieve, eerlijke en circulaire economie te realiseren. B Corp-gecertificeerde bedrijven voldoen aan de hoogste normen op het gebied van maatschappelijk en duurzaam ondernemen. De certificering is niet het einddoel, maar markeert een nieuwe fase in de transformatie van Rituals richting een purpose driven bedrijfsmodel. Zo zal het bedrijf elk jaar meer ambitieuze doelstellingen ten aanzien van duurzaamheid opstellen.

Voor Rituals is de B Corp-certificering de ultieme erkenning van zijn ambitie om luxe producten te bieden die bijdragen aan welzijn en een bewuste levensstijl, en die tegelijkertijd geproduceerd zijn met aandacht voor de planeet. Rituals is er trots op zich aan te sluiten bij een groep gelijkgestemde bedrijven die zich willen inzetten om goed te doen. Er zijn meer dan 4.000 B Corps in 153 branches en 77 landen.

“Ik ben enorm trots op de B Corp-certificering voor Rituals. Het laat zien dat wij ons als merk actief inzetten voor een duurzame toekomst. Rituals wil méér doen en verder gaan voor mens en planeet. Het is dan ook een eer om deel uit te maken van een wereldwijde beweging van organisaties die de uitdagingen waar we allemaal voor staan effectief willen aanpakken en hun verantwoordelijkheid nemen”, aldus Raymond Cloosterman, oprichter en CEO van het iconische welzijnsmerk.

Met de B CorpTM-certificering loopt Rituals voorop in de beautybranche. B Corp – waarbij aan bijzonder strenge normen wordt getoetst – is wereldwijd uitgegroeid tot de belangrijkste certificering op het gebied van duurzaamheid. Rituals draagt niet alleen met veel passie bij aan het welzijn van consumenten; het bedrijf wil ook zorgen voor het welzijn van de wereld en zuinig omgaan met grondstoffen. De B Corp-status is het begin van een structurele bijdrage aan duurzaamheid en welzijn voor mens en planeet.

Rituals heeft drie concrete pijlers gedefinieerd die de basis vormen voor zijn duurzaamheidsambities:

Clean, Conscious & Caring*
Bij ‘Clean’ (schoon) draait het om betrouwbare, hoogwaardige producten die zorgvuldig zijn samengesteld uit bestanddelen van natuurlijke oorsprong. De pijler ‘Conscious’ (bewust) richt zich op duurzame keuzes voor verpakkingsmaterialen en het bedrijf. Binnen de pijler ‘Caring’ (zorgzaam) ondersteunt en ontwikkelt Rituals programma’s die bijdragen aan een bewuste maatschappij.

CLEAN
– Het assortiment van Rituals bestaat voor 70% uit producten met tenminste 90% bestanddelen van natuurlijke oorsprong. En daar komen er elke dag meer bij.
– Alle producten zijn met de Clean & Conscious tool beoordeeld op circulariteit, biologische afbreekbaarheid, CO2-voetafdruk en natuurlijke oorsprong.
– Alle producten bestaan uit schone formules en zijn dermatologisch getest, om te garanderen dat ze niet alleen effectief, maar ook veilig zijn voor de huid.

CONSCIOUS
– Rituals biedt een breed assortiment milieubewuste navullingen. Binnen elke collectie zijn er refills voor de body cream, handzeep, geurstokjes, autoparfum en gezichtsverzorging. Door te kiezen voor de navulling van de body cream wordt bijvoorbeeld tot wel 70% op CO2, 65% op energie en 45% op water bespaard. Daarnaast is Rituals voor de meerderheid van de PET-verpakkingen overgestapt op gerecycled plastic.
– 95% van de producten wordt geproduceerd in Europa. Rituals werkt uitsluitend met verantwoorde leveranciers en controleert en stimuleert zijn leveranciers actief om hun maatschappelijke en milieuprestaties continu te verbeteren.
– Alle eigen winkels en kantoren maken volledig gebruik van groene energie. Daarnaast gebruikt Rituals energiebesparende LED-lampen en waterbesparende apparatuur in de winkels.

CARING
– Rituals steunt met trots maatschappelijke initiatieven, waaronder sinds 2011 Tiny Miracles die zich inzet voor vrouwen in Mumbai, Stichting Super Chill die zich hard maakt voor het fysieke en mentale welzijn van kinderen, en War Child.
– Rituals heeft een Raad voor Diversiteit en Inclusiviteit die zich actief bezighoudt met de bedrijfscultuur en programma’s inzet om uiterlijk 2023 gendergelijkheid (momenteel 60/40%) in de internationale top van de organisatie te realiseren.
– Alle medewerkers op het hoofdkantoor dragen tenminste één Karma Day per jaar bij, wat meer dan 7.500 uur aan vrijwilligerswerk vertegenwoordigt.

“Deze certificering is een formele erkenning van onze toewijding en inspanningen op het gebied van duurzaam welzijn. Het is een oneindige reis en de pijlers Clean, Conscious & Caring vormen hiervoor een stevige fundering”, zegt Niki Schilling, Director of Innovation & Sustainability bij Rituals Cosmetics.

De belangrijkste doelstellingen van Rituals zijn**:
– In 2022 willen we de doelen voor onze broeikasgasuitstoot voor onze Scope 1, 2 en 3 verfijnen om binnen de afspraken tot vermindering van het Klimaatakkoord van Parijs te komen en Net-Zero te realiseren. Hiertoe willen we zo snel mogelijk grootschalige verlaging van de CO2-emissie invoeren en de overgebleven uitstoot neutraliseren.
– In 2023 bevatten al onze formules tenminste 90% bestanddelen van natuurlijke oorsprong.
– In 2025 is al ons verpakkingsmateriaal hervulbaar, recyclebaar en/of gemaakt van hergebruikt materiaal.
– In 2025 is de gemiddelde productbeoordelingsscore op de Clean & Conscious tool, ons instrument voor productbeoordeling, gestegen van 63+ naar 80+.
– In 2025 zijn al onze producten hervulbaar, recyclebaar en/of gemaakt van hergebruikt materiaal.

“We zijn blij dat Rituals zich op dit belangrijke moment aansluit bij de B Corp-gemeenschap. Er zijn meer bedrijven nodig die zich inzetten om de wereld beter te maken. De toewijding van Rituals op het gebied van continue verbetering en de wens om langdurige waarde voor hun gemeenschappen, werknemers, leveranciers, klanten en milieu te bieden is terug te zien in hun totaalscore in de B Impact Assessment. We feliciteren Rituals en kijken ernaar uit dat zij andere bedrijven inspireert om zich aan te sluiten bij de B Corp beautymerken om zo een verschil te maken!”, aldus Hubertine Roessingh, Executive Director van B Lab Benelux.

*Clean, Conscious & Caring consumentenpagina: https://www.rituals.com/en-nl/clean-conscious-caring.html
**Meer informatie over de duurzaamheidsdoelen van Rituals Cosmetics en de Clean & Conscious tool: Rituals Sustainability Report: https://www.rituals.com/on/demandware.static/-/Library-Sites-RitualsSharedContent/default/dwf60644a2/PDFs/Rituals_2020_sustainability%20report.pdf

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht