To the Point(er): TikTok-serie van Pointer (KRO-NCRV) en De Wijsneuzen maakt kinderen mediawijs
n de Week van de Mediawijsheid (van 8 tot 15 november) introduceert KRO-NCRV de nieuwe TikTok-serie To the Point(er). Een samenwerking van het TikTok & YouTubekanaal Wijsneuzen en het journalistieke platformPointer. In een tijd waarin TikTok een belangrijke rol speelt in het leven van kinderen helpt To the Point(er) kinderen de wirwar aan informatie in hun feed kritisch te bekijken. Wat is waar en wat niet? |
TikTok is een wereld waar kinderen niet alleen leuke dansvideo’s tegenkomen, maar ook geweld en video’s waarvan ze denken werkt dat echt zo? Hoe gevaarlijk zijn hete peper challenges? Luistert China mee op TikTok? En waarom krijg je soms allemaal rare en enge video’s te zien, terwijl je dat helemaal niet wil? De online serie To the Point(er)geeft kinderen tools om mediawijs te worden en hun TikTok-ervaring zowel leuk als veilig te maken. René Sommer (hoofdredacteur KRO-NCRV): “Het is van groot belang dat ook de jongste mediagebruikers weten dat niet alles wat ze tegenkomen op sociale media klopt. Juist zij hebben extra hulp nodig om de online onzin te herkennen. En daar kan Pointer samen met De Wijsneuzen bij helpen door kinderen op een creatieve manier mediawijs te maken.” Unieke samenwerking Albert Biondina: “Wijsneuzen maakt al meer dan twee jaar lang kinderen slimmer op sociale media, maar nu is het tijd om samen met Pointer sociale media zelf eens onder de loep te leggen. Van nepnieuws tot algoritmes, we gaan op een zo leuk mogelijke manier zo veel mogelijk kinderen een online bullshit-filter geven.” Naast To the Point(er) besteedt Pointer tijdens de Week van de Mediawijsheid dagelijks aandacht aan mediawijsheid, in de vorm van achtergrondartikelen met tips hoe je mis- en desinformatie herkent. To the Point(er), van 9 november tot 15 november bij KRO-NCRV op het TikTok en YouTube-kanaal van NPO Zapp. |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.