Industry Wire

Geplaatst door Robert Walters

Robert Walters krijgt eerste kantoor ter wereld ingericht op basis van neurowetenschap

Veel organisaties zitten ermee in hun maag: het vele thuiswerken zorgt ervoor dat werknemers minder binding met hun werkgever voelen. Recruitmentorganisatie Robert Walters bouwt aan een innovatieve oplossing; het eerste kantoor ter wereld dat is ingericht op basis van neurowetenschap. Een community, waar mensen niet moeten maar wíllen zijn. Het Vlaardingse bedrijf Hoogerwerf Projectinrichting begeleidt het project. Het nieuwe kantoor zal in mei 2023 gereed zijn.

,,Het is spannend om iets te doen wat nooit eerder is gedaan”, vertelt Peter Hoogerwerf over het project om het eerste commerciële gebouw ter wereld in te richten op basis van neurowetenschap. ,,We hebben straks een inrichting die ontwikkeld is op basis van de diepste impulsen van mensen. We verzamelen hiermee ook data die we kunnen gebruiken bij toekomstige projecten. We weten straks precies wat bij een bepaalde groep mensen aanslaat en wat niet.”

 

Neurowetenschap houdt zich bezig met beslisgedrag. Het kan het gedrag van mensen beïnvloeden en voorspellen.” Hoogerwerf ging de samenwerking aan met Neuroventures, specialist op het gebied van neuro- en gedragswetenschap. Samen met Neurensics, de grondlegger van neuromarketing binnen Nederland, en verbonden aan de universiteit van Amsterdam, is dit wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd. “Menselijk gedrag wordt bepaald door onbewuste processen. Dus als je wil voorpellen hoe men zich voelt in een bepaalde omgeving, dan kom je daar alleen achter door in het onderbewuste te kijken. De inzichten uit het onderzoek vormen de basis voor het nieuwe kantoor.” Aldus Martin de Munnik van Neurensics.

 

Kantoor dat verbindt 

Jose Bokhorst, directeur Robert Walters Nederland, geeft aan dat het bedrijf zich verheugt op het resultaat. ,,We hebben Hoogerwerf gevraagd niet het kantoor van morgen, maar van overmorgen te ontwerpen. Mede door de coronacrisis is de functie van het kantoor veranderd. We willen daarom niet dat mensen naar kantoor komen omdat ze dat moeten, maar omdat ze geïnspireerd willen worden en elkaar willen ontmoeten. De functie van kantoor moet ‘verbinden’ zijn. Het creëren van zo’n community zal ook een grote aantrekkingskracht hebben op potentiële nieuwe medewerkers, verwacht Bokhorst.

Wetenschappelijk onderzoek

Het proces om tot de ideale kantoorinrichting te komen bestond uit drie stappen. Allereerst zijn profileringsgesprekken gehouden met achttien personen. Tijdens deze interviews werd getoetst hoe mensen reageren op verschillende omstandigheden en welke associaties daarbij worden gemaakt.

Op basis van deze associaties zijn vervolgens enkele moodboards gemaakt. Deze zijn afwisselend vertoond aan 24 testpersonen tijdens een MRI-scan. Hierbij is gemeten welke hersendelen geactiveerd worden en welke emoties worden opgeroepen. Hieruit volgt een wetenschappelijk rapport dat wordt gebruikt als basis voor de kantoorinrichting van Robert Walters door Hoogerwerf.

Het neurokantoor in de praktijk

Door het kantoor heen bieden de verschillende ruimtes stimuli- waaronder geurtechnologie, kleurgebruik, en routing- die medewerkers onbewust sturen in het gebruik van de ruimte zoals die bedoeld is. De meest opvallende ruimte is de ‘arena’. Die is helemaal niet gemaakt om ‘comfortabel’ aan te voelen, maar waar je zodra je er binnenloopt op scherp gesteld wordt. Dé plek om te pieken en topprestaties te leveren, waarna werknemers zich weer kunnen opladen in een tuinachtige setting gebaseerd op het Toscaanse landschap. Medewerkers, sollicitanten én bezoekers van het kantoor worden optimaal in hun behoefte bediend.

—Noot voor redactie—

Over Hoogerwerf 

Hoogerwerf draagt ruim vijftig jaar aan ervaring in kantoorinrichting met zich mee. De projecten worden begeleid door ervaren project managers. Door onze kennis bieden we de juiste oplossing, denken we mee binnen budgetten en zorgen we ervoor dat trajecten tot een goed einde komen.

Over Robert Walters

Robert Walters is wereldwijd specialist op het gebied van werving en selectie. In Nederland is de organisatie actief met de merken Robert Walters en Walters People, met vestigingen in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. De organisatie helpt professionals binnen o.a. accounting & finance, banking, executive search, HR, legal, customer service en business support gedurende hun carrière.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht