Geplaatst door Shoppartners

Ruim 2 miljoen liter lucht minder versturen?

Je kunt het zo gek niet bedenken of Shoppartners verkoopt het. Van feestkleding en speelgoed tot betaalbare artikelen voor het huishouden en de tuin. Met ruim 100.000 producten op voorraad en 3,5 miljoen orders per jaar verzenden ze veel. De verpakking hiervan moet, naast beschermend, vooral goedkoop zijn. Ook al betekent dit dat je soms één zonnebril in een pakket met een paar liter lucht verzendt. Tenzij je met een duurdere verpakking een efficiënte slag kan maken in je hele proces. En daardoor op de lange termijn flink op je kosten kunt besparen. Shoppartners stapte over op verpakkingen van PostNL en de resultaten zijn positief.

Alle verpakkingsmaterialen bij PostNL
De verpakkingsexperts van PostNL zochten naar autolockdozen die aan de wensen van Shoppartners konden voldoen. Ook fashionpacks, verzendenveloppen en opvulmateriaal besluiten ze bij PostNL te bestellen. Misha Kraakman (Operationeel Manager Shoppartners) legt uit: ‘’Naast kostenbesparend is het heel efficiënt om 1 aanspreekpunt te hebben. In plaats van 12 leveranciers voor verpakkingsmaterialen hebben we er nu nog maar twee.”

Slimmer verpakken met minder lucht
Minder lucht verzenden stond in eerste instantie niet eens op het programma. Pas toen de resultaten van het gebruik van de nieuwe dozen duidelijk werden was Misha aangenaam verrast: ‘‘We besparen op jaarbasis meer dan 427.000 kg aan volumegewicht, dit is een reductie van 27%! Dat is ruim 2 miljoen liter lucht, oftewel 37 volle vrachtwagens en 1800 rolcontainers. Ik had wel een besparing verwacht, maar niet zoveel!’’

Tevreden klanten en een duurzame slag
Misha is zeer te spreken over de kostenbesparing op de lange termijn. Maar dat is niet het enige voordeel. Hij vertelt verder: ‘’Voor de klant is het ook fijner om die zonnebril in een klein pakket te ontvangen zonder een berg aan opvulmateriaal. Daarnaast zijn we ook een stuk duurzamer bezig nu en dat is natuurlijk mooi meegenomen. Al met al zijn we echt supertevreden over de omslag die we hebben gemaakt. De enige wens die nog overblijft is dat we straks bijvoorbeeld een korting krijgen bij PostNL voor het verzenden van extra kleine pakketten. Dat maakt het voor ons en andere partijen nog aantrekkelijker om lucht uit onze verpakkingen te halen!’’

Over Shoppartners
Shoppartners BV exploiteert sinds 1999 ruim 100 online winkels op het gebied van kleding, speelgoed, praktische dingen voor in en om huis, cadeaus & gadgets, decoratie en feestartikelen. Bekende webshops zijn o.a. Shoppartners.nl, Fun-en-Feest.nl, Knuffelparadijs.nl, Hobbymax.nl en Oranjeshopper.nl. Met een wereldwijd netwerk van leveranciers en de volledige logistiek in eigen beheer levert Shoppartners in meer dan 26 verschillende landen. Een nieuw distributiecentrum van ruim 18.000 m2 is in aanbouw, voor de ruim 100.000 producten die standaard op voorraad zijn. Shoppartners staat op de 101 positie in de Twinkle100 (de top 250 grootste online retailers van Nederland).