Ruim zestig procent commerciële professionals is niet bang dat AI hun baan verandert

Kwart van de organisaties heeft door AI minder budget voor externe copywriters, designers en bureaus
Heusden – AI schrikt velen af, maar commerciële professionals blijven opvallend nuchter. Maar liefst 62 procent van de marketing-, communicatie- en salesprofessionals maakt zich geen zorgen dat hun baan drastisch zal veranderen door AI. Dit blijkt uit onderzoek van NOBEARS, onder 550 marketeers, communicatie- en salesprofessionals. Ook gelooft tachtig procent niet dat hun functie op termijn volledig zal verdwijnen.
AI als assistent, geen bedreiging
Ondanks de soms alarmerende geluiden in de media, omarmen veel professionals AI juist als een waardevolle toevoeging aan hun werk. Ruim vier op de tien (42%) heeft inmiddels duidelijke ideeën of plannen voor de inzet van AI in hun functie. Driekwart (74%) ziet AI daarbij vooral als handige collega of assistent die repetitieve taken uit handen neemt en ruimte creëert voor creatiever of strategischer werk.
De top vijf werkzaamheden waarvoor AI momenteel wordt ingezet:
Het maken van marketingteksten of -beelden (48%)
Het optimaliseren van advertenties (35%)
Personalisatie van marketinguitingen of klantaanbod (30%)
Analyse van klantdata (28%)
Automatisch versturen van e-mails en opvolging (24%)
De technologie wordt ook al breed toegepast binnen verschillende communicatiekanalen in de klantreis. Zo zetten organisaties AI het vaakst in voor:
Social media (50%): bijvoorbeeld voor het genereren van afbeeldingen en captions.
Website (47%): denk aan het schrijven van webteksten en het aanpassen van navigatiestructuren
(Commerciële) e-mails (38%)
Nieuwsbrieven (36%)
Het creëren van online en offline advertenties (34%)
Meer output, maar niet meer budget
Hoewel AI nieuwe mogelijkheden biedt, blijft het investeringsniveau in veel organisaties nog achter. Zo heeft 72 procent geen specifiek budget voor AI binnen hun marketing- of salesafdelingen. En hoewel tools als ChatGPT aan populariteit winnen, wordt er relatief weinig in betaald gebruik geïnvesteerd. Toch heeft AI wel degelijk invloed op budgetkeuzes: bij een kwart van de organisaties (23%) is er door de inzet van AI minder budget beschikbaar voor externe copywriters, designers en bureaus. Tegelijkertijd zegt bijna de helft (47%) dat ze dankzij AI met hetzelfde budget meer output kunnen genereren.
“Hoe je het ook wendt of keert, AI gaat onze banen absoluut veranderen. Dit geldt zéker voor de disciplines marketing, communicatie en sales,” zegt Pim de Brock, Partner en CTO bij NOBEARS. “AI kan alles wat repeterend is overnemen. Dit betekent dat medewerkers als het ware AI gaan regisseren, zodat ze zichzelf kunnen richten op échte menselijke communicatie en creativiteit. AI levert daarmee veel op, maar als organisaties weigeren strategisch te investeren, laten ze kansen liggen. Juist nu ze hiermee het verschil kunnen maken.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.