Geplaatst door Orange

Ruimtevaartorganisatie CNES kiest Orange Business Services om zijn data-centrische strategie te transformeren met Cloud-based data lake

Ruimtevaartorganisatie CNES heeft Orange Business Services gekozen om een industrieconsortium te leiden, met daarbij HPE, Scality en Tealenium, voor het ontwerpen, implementeren en onderhouden van een nieuwe oplossing voor dataopslag van wetenschappelijke en ruimtelijke data. Dit zal CNES helpen zijn opslaginfrastructuur volledig te moderniseren om de enorme hoeveelheden gegevens van zijn satellieten beter te benutten.

Deze nieuwe data lake zal 100 petabytes aan ruimtelijke data kunnen bevatten. De gebruikers krijgen eenvoudig, veilig en snel toegang tot één opslagruimte voor gegevensverzameling en -archivering. CNES wil er ook gebruik van maken om nieuwe diensten te ontwikkelen, met inbegrip van visualisatie, gegevensverwijzing en informatie-uitwisseling.

Centraal aanspreekpunt voor CNES

Orange Business Services zal toezicht houden op het wereldwijde beheer van het hele project, van ontwerp en installatie tot onderhoud en lopende operaties. Als een network based digital dienstverleningsbedrijf en stichtend lid van Gaia-X is Orange Business Services goed geplaatst om zijn expertise op het gebied van gegevensbeveiliging en digitale integratiediensten te benutten, en tegelijk de vertrouwelijkheid van deze gegevens te garanderen in overeenstemming met de wettelijke vereisten. Orange biedt ook zijn expertise aan in de ruimtevaartsector, met name met het Payload Data Ground Segment (PDGS) Sentinel-1 en 2 van het Europese Copernicus-programma.

“Ruimtelijke data zijn van oudsher een zaak voor wetenschappelijk onderzoek. Zij worden een strategische factor in de “nieuwe” data-economie: satellieten dragen op alle niveaus bij tot het creëren van waarde, heel duidelijk in de geografische lokalisatie of in beeldvorming, maar nu ook om de klimaatverandering te volgen: zeespiegel, ozonlaag, CO2, enz. Deze gegevens, die steeds omvangrijker, specifieker en complexer worden, moeten worden vastgelegd, opgeslagen, verwerkt en geanalyseerd. In het kader van ons gegevensbeleid en met de steun van de teams van Orange Business Services ontwikkelen we een toekomstbestendige infrastructuur om de toegang tot deze gegevens te garanderen, de wetenschap te vergemakkelijken en ook de opkomst van nieuwe diensten, producten, spelers en een nieuwe industrie te ondersteunen”, zegt Thierry Levoir, Director Digital & Operations Departments, CNES.

“We zijn verheugd dat we CNES kunnen ondersteunen bij dit ambitieuze project om zijn opslaginfrastructuur te vernieuwen. Wij combineren onze kennis van het integreren van complexe oplossingen met de aanvullende expertise van onze partners om zo bij te dragen aan de digitale transformatie van CNES. Zo nemen we deel aan de strategie om de waarde van ruimtelijke gegevens te verhogen en de invloed van het Franse ruimtevaartbeleid te bevorderen”, aldus Etienne Bonhomme, Director Cloud activities France, Orange Business Services.

Over Orange

Orange is een van ’s werelds toonaangevende telecommunicatiebedrijven met een omzet van € 42,3 miljard in 2020 en 142.000 werknemers op 31 maart 2021, van wie 82.000 in Frankrijk. De Groep heeft op 31 maart 2021 een totaal klantenbestand van 262 miljoen klanten wereldwijd, waaronder 217 miljoen mobiele klanten en 22 miljoen vaste breedbandklanten. De Groep is aanwezig in 26 landen. Orange is ook een toonaangevende leverancier van wereldwijde IT- en telecommunicatiediensten aan multinationale ondernemingen, onder de merknaam Orange Business Services. In december 2019 presenteerde de Groep zijn nieuwe strategische plan ‘Engage 2025’, dat, geleid door sociale en ecologische verantwoordelijkheid, ernaar streeft zijn operatormodel opnieuw uit te vinden. Terwijl de Groep accelereert in groeigebieden en data en AI centraal plaatst in haar innovatiemodel, zal ze een aantrekkelijke en verantwoordelijke werkgever zijn, aangepast aan opkomende beroepen.

Orange is genoteerd op Euronext Parijs (symbool ORA) en op de New York Stock Exchange (symbool ORAN).

Ga voor meer informatie (online en via uw mobiele apparaat) naar: www.orange.com, www.orange-business.com of volg ons op Twitter: @orangegrouppr.

Orange en alle andere product- of servicenamen van Orange die in dit materiaal zijn opgenomen, zijn handelsmerken van Orange of Orange Brand Services Limited.