Geplaatst door TechBinder

Samenwerking biedt optimaal inzicht in maritieme processen wereldwijd

Alkmaar, 8 juni 2020 – De bedrijven TechBinder en Weconnect hebben een partnerovereenkomst gesloten om de digitalisering in de wereldwijde maritieme sector te versnellen met de lancering van Smart Vessel Optimizer. Door deze toepassing krijgen stakeholders en rederijen doorlopend toegang tot informatie overal waar schepen opereren, dankzij de bewezen intelligentie op het gebied van datacollectie, analyse en visualisatie in combinatie met wereldwijde stabiele dataconnectiviteit.

TechBinder heeft Smart Vessel Optimizer ontwikkeld op basis van bewezen industriële software van AVEVA en Schneider Electric. Met de software kunnen gebruikers data, afkomstig van verschillende systemen (op zee), beschikbaar krijgen en combineren. Hierdoor is monitoring van specifieke prestatievariabelen van een schip mogelijk, zoals bijvoorbeeld brandstofgebruik, oorzaak van alarmmeldingen, romp- en motorprestaties en voorspelling van defecte apparatuur.

Connectiviteit van groot belang
Het gebruik van Smart Vessel Optimizer verlaagt de operationele kosten en verbetert het rendement van schepen en processen. Door sterk verbeterde connectiviteit kunnen afdelingen en stakeholders binnen de scheepvaart en offshore via dashboards real-time essentiële informatie raadplegen en inzien.

Het gebruik van 3G/4G-communicatie is vanwege het internationale werkveld van veel schepen een uitdaging. Reders werden hierdoor tot voor kort gedwongen om over de hele wereld meerdere contracten voor 4G-internet te beheren, met een verscheidenheid aan voorwaarden zonder zekerheid over de beschikbaarheid en prestaties van mobiele netwerken. De samenwerking met Weconnect zorgt nu voor de beschikbaarheid van meerdere netwerken per land en voor een nog betere uptime en prestatie. Tevens worden oplossingen geboden die de afstand tussen zendmast (land) en het schip verlengen.

Inzicht

Deze toepassingen veranderen de manier waarop traditionele bedrijven werken, legt CEO Bram van den Boom van TechBinder uit: “In een toenemende digitaliserende maritieme industrie, vragen rederijen om een nauwkeuriger inzicht in de prestaties van hun schepen en kritische assets. De informatie die uit deze gegevensbronnen voortvloeit, zorgt voor een drastische verbetering van het onderhoud en de betrokken operationele processen en werkzaamheden aan land. Het draagt ook bij aan een verbetering van de technische configuratie en het scheepsontwerp.”

Deze samenwerking laat bij uitstek de kracht van de samenwerking in hardware- software- connectiviteit zien. CEO Bas de Lange van Weconnect: “Wij zorgen hiermee voor een totaaloplossing waarbij data continu geanalyseerd en uitgewisseld kan worden tussen schip, projectlocaties en cloud. Dit biedt grote toegevoegde waarde in de digitalisering van de maritieme sector. Bijkomend voordeel is dat er geen satellietverbinding noodzakelijk is, waardoor er significante kosten worden bespaard.”