Industry Wire

Geplaatst door SAP

SAP Nederland opent eerste Experience Center in de Benelux

SAP Experience Center stelt niet technologie, maar klantuitdagingen en businesswaarde centraal

‘s-Hertogenbosch, 8 november 2019 – SAP Nederland heeft tijdens een feestelijke ceremonie de deuren geopend van het SAP Experience Center. Hier kunnen klanten, partners en andere geïnteresseerden inspiratie opdoen, samenwerken aan innovaties en leren hoe zij dankzij originele ideeën en moderne technologie als Robotic Process Automation (RPA), machine learning en conversational AI kunnen uitgroeien tot een ‘intelligent enterprise’.

Rinse Tamsma, Kevin Carlyon, Brian Duffy, Jack Mikkers en Twan van den Broek (vlnr).

De opening past in een wereldwijde strategie waarbij SAP in diverse steden Experience Centers opzet. SAP wil hiermee de grenzen opzoeken en overschrijden van wat mensen denken dat mogelijk is met moderne technologie. Daarnaast biedt het center een vaste locatie voor designthinkingsessies en de ontwikkeling van prototypen. Ook gaat SAP diverse events organiseren waarbij steeds een specifieke technologie centraal staat.

Verschillende ruimten
Het Experience Center is gevestigd in het hoofdkantoor van SAP Nederland in ‘s-Hertogenbosch. Het is opgedeeld in een aantal ruimten met ieder een specifieke functie, waaronder de:
Inspiration Space
De Inspiration Space is een tentoonstellingsruimte waar diverse interactieve booths en fysieke demo-opstellingen de waarde van technologieën als machine learning, IoT en robotic process automation (RPA) in diverse branches en scenario’s belichten. Ook is er ruimte voor enkele concrete cases.
Exploration Space
In de Exploration Space krijgen bezoekers een indruk van de toegevoegde waarde van SAP-technologie voor hun businessprocessen. In deze vierkante ruimte is op iedere muur een aantal videoschermen opgehangen. Ieder scherm staat voor een stap in een volledig end-to-end businessproces. Bezoekers nemen plaats op draaistoelen en krijgen via een rondgang langs de schermen stap voor stap toelichting over de toegevoegde waarde van technologie voor hun business.
Creative Space
Innovaties beginnen met originele ideeën. Dat vereist een grote mate van creativiteit en out-of-the-boxdenken. In de Creative Space krijgen bezoekers hiervoor alle ruimte. Er is voorzien in whiteboards en overlegbankjes, maar bijvoorbeeld ook Lego. De Creative Space is daarnaast de aangewezen plek voor designthinkingsessies.
Innovatiecases
Naast inspirerende fictieve scenario’s bevat het SAP Experience Center ook een aantal demo-opstellingen van daadwerkelijk gerealiseerde innovatiecases. Een goed voorbeeld is het smartcityplatform dat SAP samen met Signify, het voormalige Philips Lighting, heeft gerealiseerd. Met behulp van Signify’s slimme verlichtingsmanagementsystemen en het SAP HANA-platform leggen steden een solide basis voor een smart city en kunnen zij bijvoorbeeld via ‘light on demand’ kosten besparen. In het Experience Center is zo’n slimme lantaarnpaal van Signify tentoongesteld; de ‘BrightSites smart pole’.

“Met de versnelling van de bevolkingsgroei en verdergaande verstedelijking zien we de roep om en noodzaak voor smart cities snel toenemen. Daarom is het zo belangrijk dat SAP deze Experience Centers opent. Op die manier maken ze mensen bekender met de mogelijkheden die slimme innovaties bieden en versnellen ze de ontwikkeling van smart cities verder, zodat we samen de groeiende uitdaging van de combinatie van bevolkingsgroei en verstedelijking het hoofd kunnen bieden”, zegt Hellen van der Plas, hoofd van Signify’s activiteiten in de Benelux.

Klantuitdagingen als uitgangspunt
De slogan van de SAP Experience Centers luidt ‘Meet, Inspire, Engage’. “We willen met onze centers ontmoetingen realiseren, inspireren en tot actie aanzetten”, verklaart Twan van den Broek, customer innovation architect bij SAP Nederland.

Het SAP-portfolio biedt hiervoor een technologische basis, maar vormt niet het uitgangspunt. “We willen juist niet onze eigen oplossingen centraal stellen, maar de probleemstelling en uitdagingen van de klant. En hoe je met innovatie businesswaarde creëert. We passen de gehele beleving dan ook aan op de individuele klant en zijn of haar specifieke business. Technologie is in dat verhaal slechts een hulpmiddel”, zegt Van den Broek.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht